Tuloskortti päivittäistavarakaupan liiketoiminnan ohjauksessa - Case: K-supermarket
Forsman, Kenneth (2007)
Forsman, Kenneth
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän hermeneuttiseen lähestymistapaan nojaavan toiminta-analyyttisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ja arvioida, miten tuloskorttia käytetään hyväksi K-supermarket-ketjun kauppojen liiketoiminnassa. Kiinnostuksen kohteena ovat käyttökokemusten lisäksi myös tuloskortin tuomat toiminnalliset muutokset, käyttäjien sitoutumis- ja motivaatiotaso sekä käyttäjien mielipiteet tuloskortin rakenteesta, käyttöopastuksesta ja kehittämisestä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään laatumääritelmiä ja laatujohtamisen keskeisiä piirteitä. Lukijalle esitellään joukko päivittäistavarakaupan laatutyökaluja, mukaan lukien kaupan tuloskortti. Tältä osin tutkimuksen näkökulma poikkeaa perinteisestä liiketaloustieteen kirjallisuudesta, jossa tuloskorttia on lähes poikkeuksetta tarkasteltu joko laskentatoimen tai strategisen johtamisen näkökulmista.
Teoreettisessa käsittelyssä pääpaino on tuloskortin käyttöönottoprosessin ja mittaamisen haasteissa. Empiriaosuudessa puolestaan tutkitaan kauppiaiden ja osastovastaavien näkökulmasta kuinka asetetut tavoitteet on kokoluokittain, alueellisesti ja liikevaihdon kehitystason mukaan tarkasteltuna saavutettu.
Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat pitävät kaupan tuloskorttia tehokkaana kaupan suoritusten ohjaus- ja valvontajärjestelmänä, joka on tuonut selviä toiminnallisia muutoksia kauppojen toimintaan. Toisaalta tuloskortin rakenteessa ja käyttöopastuksessa löytyy yhä paljon parannettavaa. Avainasemassa mittariston kehittämistyössä ovat sen todelliset hyödyntäjät eli ketjun kauppiaat henkilökuntineen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään laatumääritelmiä ja laatujohtamisen keskeisiä piirteitä. Lukijalle esitellään joukko päivittäistavarakaupan laatutyökaluja, mukaan lukien kaupan tuloskortti. Tältä osin tutkimuksen näkökulma poikkeaa perinteisestä liiketaloustieteen kirjallisuudesta, jossa tuloskorttia on lähes poikkeuksetta tarkasteltu joko laskentatoimen tai strategisen johtamisen näkökulmista.
Teoreettisessa käsittelyssä pääpaino on tuloskortin käyttöönottoprosessin ja mittaamisen haasteissa. Empiriaosuudessa puolestaan tutkitaan kauppiaiden ja osastovastaavien näkökulmasta kuinka asetetut tavoitteet on kokoluokittain, alueellisesti ja liikevaihdon kehitystason mukaan tarkasteltuna saavutettu.
Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat pitävät kaupan tuloskorttia tehokkaana kaupan suoritusten ohjaus- ja valvontajärjestelmänä, joka on tuonut selviä toiminnallisia muutoksia kauppojen toimintaan. Toisaalta tuloskortin rakenteessa ja käyttöopastuksessa löytyy yhä paljon parannettavaa. Avainasemassa mittariston kehittämistyössä ovat sen todelliset hyödyntäjät eli ketjun kauppiaat henkilökuntineen.