”Snö är jort av vaten och is.” Begreppsorientering och begreppsförklaringar i språkbadselevers och svenskspråkiga elevers skriftliga produktion i årskurserna 3 och 6
Hirvonen, Pia (2013)
Hirvonen, Pia
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Syftet med min undersökning är att studera hur språkbadselever och svenskspråkiga elever i årskurserna 3 och 6 hanterar ett specifikt begrepp, närmare bestämt begreppet snö, i sina uppsatser om ett specifikt tema, Nu blir det vinter i Finland. Med detta begrepp som utgångspunkt analyserar jag begreppsorientering och begreppsförklaringar i elevernas skriftliga produktion i syfte att beskriva den utveckling som sker från årskurs 3 till årskurs 6 och i viss mån även möjliga skillnader mellan språkbadselever och svenskspråkiga elever. Min undersökning görs inom ramen för ett omfattande forskningsprojekt kallat Begreppsvärldar i svenskt språkbad.
Mitt material består av totalt 300 uppsatser, av vilka 235 är skrivna av språkbadselever och 65 av svenskspråkiga elever. Vidare är 154 av uppsatserna skrivna av elever i årskurs 3, medan 146 av uppsatserna är skrivna av elever i årskurs 6. Begreppsorienteringen i uppsatserna undersöks med hjälp av innehållsanalys, medan analysen av begreppsförklaringar utgår från en indelning i vetenskapliga och vardagliga begreppsförklaringar.
Min undersökning visar att förekomsten av olika innehållsliga aspekter i uppsatserna ökar från årskurs 3 till årskurs 6 och att de åldersrelaterade skillnaderna är större än skillnaderna mellan språkbadselever och svenskspråkiga elever. Vidare föredrar eleverna i hög grad att beskriva begreppet snö ur en vardaglig och konkret synvinkel i sina uppsatser, även om de i viss mån inkluderar ämnesspecifikt innehåll och språk. De ämnesspecifika dragen ökar påtagligt från årskurs 3 till 6 och är även mera påfallande hos de svenskspråkiga eleverna i jämförelse med språkbadseleverna. Vidare visar min undersökning att eleverna i hög grad påverkas av den tilltänkta mottagaren, en australiensisk språkbadselev, när det gäller urval av innehåll samt hur de presenterar detta innehåll. Sammantaget bör elevernas utsagor ses i ljuset av dels kognitiv utveckling samt språkbehärskning, och dels i ljuset av den kontext i vilka de är producerade, och jag vill särskilt betona mottagarperspektivet.
Mitt material består av totalt 300 uppsatser, av vilka 235 är skrivna av språkbadselever och 65 av svenskspråkiga elever. Vidare är 154 av uppsatserna skrivna av elever i årskurs 3, medan 146 av uppsatserna är skrivna av elever i årskurs 6. Begreppsorienteringen i uppsatserna undersöks med hjälp av innehållsanalys, medan analysen av begreppsförklaringar utgår från en indelning i vetenskapliga och vardagliga begreppsförklaringar.
Min undersökning visar att förekomsten av olika innehållsliga aspekter i uppsatserna ökar från årskurs 3 till årskurs 6 och att de åldersrelaterade skillnaderna är större än skillnaderna mellan språkbadselever och svenskspråkiga elever. Vidare föredrar eleverna i hög grad att beskriva begreppet snö ur en vardaglig och konkret synvinkel i sina uppsatser, även om de i viss mån inkluderar ämnesspecifikt innehåll och språk. De ämnesspecifika dragen ökar påtagligt från årskurs 3 till 6 och är även mera påfallande hos de svenskspråkiga eleverna i jämförelse med språkbadseleverna. Vidare visar min undersökning att eleverna i hög grad påverkas av den tilltänkta mottagaren, en australiensisk språkbadselev, när det gäller urval av innehåll samt hur de presenterar detta innehåll. Sammantaget bör elevernas utsagor ses i ljuset av dels kognitiv utveckling samt språkbehärskning, och dels i ljuset av den kontext i vilka de är producerade, och jag vill särskilt betona mottagarperspektivet.