Kestävä kilpailuetu suomalaisissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Vainio, Juhani (2014)
Vainio, Juhani
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän päättötyön tarkoituksena on tutkia Suomen pk-yritysten kilpailukykyä rahoituksen näkökulmaa painottaen. Tutkimusmenetelmänä käytössä on RAL-malli (responsiveness, agility, leanness). Mallin perustana on, että yritykset jaetaan strategiatyyppiensä mukaisesti puolustajiin, analysoijiin ja edelläkävijöihin. Jaottelu oli mahdollista, sillä yritysten keskeisimmät kilpailuedun lähteet olivat saatavilla kerätystä datasta. Kriittiset kilpailuedun lähteet oli jaettu neljään eri vaihtoehtoon, jotka olivat kustannukset, laatu, aika ja joustavuus. Työssä analysoitiin kyseisiä kilpailuedun lähteitä myös sellaisenaan sen lisäksi että ne toimivat RAL-mallin perustana. Lopuksi suoritettiin vertailua samasta aineistosta tehtyyn tilastolliseen analyysiin.
Tutkimuksessa analysoitava data kerättiin sähköisesti 466 yritykseltä rahoituspalveluyhtiö Collector Finland Oy:n toimesta. 40 kysymystä sisältävä kysymyslomake käsitteli vientiä, rahoitusta, laskutusta, liikevaihtoa, budjetointia, kassavirtaa, kilpailukykyä sekä toimintaympäristöä.
Tämän päättötyön varsinainen tarkoitus on selvittää, mitkä ominaisuudet ovat keskeisiä vahvan kilpailukyvyn ja sitä kautta kestävän kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimus pyrkii myös selvittämään miten yritystoiminnan eri osa-alueiden painotus heijastuu yrityksen strategiaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että analysoija on Suomen pk-yrityskentän hallitsevin strategiatyyppi. Yksittäisiä kilpailuedun lähteitä tarkastelemalla kävi ilmi, että aikaa kriittisimpänä menestystekijänä pitäneet yritykset menestyivät keskimääräisesti parhaiten. Kuitenkin myös laatuun sekä joustavuuteen panostavat yritykset olivat vahvoilla. Vastaavasti kustannuspainotteiset puolustajat olivat selvästi heikoimmassa asemassa monilla osa-alueilla. Tutkimuksen selkein tulos olikin kustannuspainotteisen puolustusstrategian toteaminen selkeästi heikoimmaksi strategiatyypiksi analysoijiin ja edelläkävijöihin verrattuna. Erityisesti toimintaympäristön, viennin, kilpailukyvyn ja rahoitustilanteen osalta kustannuspainotteiset puolustajat jäivät selvästi muille strategiatyypeille.
Tutkimuksessa analysoitava data kerättiin sähköisesti 466 yritykseltä rahoituspalveluyhtiö Collector Finland Oy:n toimesta. 40 kysymystä sisältävä kysymyslomake käsitteli vientiä, rahoitusta, laskutusta, liikevaihtoa, budjetointia, kassavirtaa, kilpailukykyä sekä toimintaympäristöä.
Tämän päättötyön varsinainen tarkoitus on selvittää, mitkä ominaisuudet ovat keskeisiä vahvan kilpailukyvyn ja sitä kautta kestävän kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimus pyrkii myös selvittämään miten yritystoiminnan eri osa-alueiden painotus heijastuu yrityksen strategiaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että analysoija on Suomen pk-yrityskentän hallitsevin strategiatyyppi. Yksittäisiä kilpailuedun lähteitä tarkastelemalla kävi ilmi, että aikaa kriittisimpänä menestystekijänä pitäneet yritykset menestyivät keskimääräisesti parhaiten. Kuitenkin myös laatuun sekä joustavuuteen panostavat yritykset olivat vahvoilla. Vastaavasti kustannuspainotteiset puolustajat olivat selvästi heikoimmassa asemassa monilla osa-alueilla. Tutkimuksen selkein tulos olikin kustannuspainotteisen puolustusstrategian toteaminen selkeästi heikoimmaksi strategiatyypiksi analysoijiin ja edelläkävijöihin verrattuna. Erityisesti toimintaympäristön, viennin, kilpailukyvyn ja rahoitustilanteen osalta kustannuspainotteiset puolustajat jäivät selvästi muille strategiatyypeille.