Verkostot ja kumppanuus: Kumppanuusanalyysi kärkiyrityksen ja sen toimittajien välisistä suhteista
Vaara, Tapani (2008)
Vaara, Tapani
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Verkostoitumisesta ja eritasoisista kumppanuuksista on tullut nykypäivänä erittäin tärkeä keino, pysyä kilpailussa mukana. Ennen kaikki pyrittiin valmistamaan itse, jonka jälkeen jotain omaan toimintaan liittyvää tuotetta tai palvelua alettiin kilpailuttaa. Tämä on johtanut erilaisiin verkostoihin ja arvoketjuihin, joissa on erilaisia toimijoita ja kumppanuuden tasoja. Nykyään sekä julkisella ja varsinkin yksityisellä puolella pyritään keskittymään omaan ydintoimintaan. Tämä tarkoittaa sitä, että organisaatiot hankkivat kaiken muun toimintaansa tarvittavan toimittajilta ja alihankkijoilta. Tähän on tultu, koska on huomattu, ettei ole järkevää tehdä kaikkea itse. On taloudellisesti parempi vaihtoehto, kilpailuttaa tavaroita tai palve-luita. Voi olla myös niin, ettei jonkin palvelun tai tavaran tuottaminen vajavaisten resurssien vuoksi onnistuisi. Siksi on myös pakko hankkia ydintoimintaan tarvittava tuote tai palvelu oman organisaation ulkopuolelta.
Toisaalta nykyään verkostoihin myös hakeudutaan ja niissä olevien toimijoiden kanssa pyritään kehittämään kumppanuutta. On huomattu, että itse valmistamisen ja kilpailuttamisen lisäksi on hyödyllistä kehittää toimintaa ostajan ja toimittajan välillä. Sitä kautta voidaan saada lisäarvoa omaan toimintaan. Kump-panuuden kehittyessä tietopääomaa siirtyy ja luottamus kasvaa. Näiden seurauksena kumppanuus voi kehittyä edelleen. Yritysten välisen kumppanuuden ja siihen liittyvien sidoksisuuksien kehittäminen onkin nykyään havaittu hyödylliseksi keinoksi pysyä kilpailussa mukana.
Tutkimuksessa analysoidaan kärkiyrityksen ja sen toimittajien kokemuksia ostaja-toimittaja yhteistyöstä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään viiden ostaja-toimittaja yhteistyön nykytiloja ja saamaan kehittämisideoita yhteistyön parantamiseksi. Aineistona tutkimuksessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kyselyä ja haastattelua. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että konkreettinen vuorovaikutus yhdistettynä sähköiseen vuorovaikutukseen antaa avaimet kumppanuuden kehittymiselle. Niitä kehittämällä tieto etenee nopeammin, tietokatkokset vähentyvät ja toiminta on avoimempaa. Näin vuorovaikutus, tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja ennustettavuus paranevat edelleen ostaja-toimittaja yhteistyösuhteissa. Tutkituissa tapauksissa näihin neljään asiaan, koko ostaja-toimittaja yhteistyön kehittämistarpeet konkretisoituvat. Kilpailuttaminen ja siitä mahdollisesti syntyvä syvempi kumppanuus ja yhteistyö voi antaa yksityisen tai julkisen organisaation toimintaan etuja muun muassa säästöinä ja uusina innovaatioina. Aina ei välttämättä ole hyödyllistä syventää yhteistyötä, mutta mikäli siihen nähdään tarvetta, organisatorisia ja liiketoiminnallisia sidoksia kehittämällä, yhteistyö voi mahdollisesti parantua ja kehittyä edelleen.
Toisaalta nykyään verkostoihin myös hakeudutaan ja niissä olevien toimijoiden kanssa pyritään kehittämään kumppanuutta. On huomattu, että itse valmistamisen ja kilpailuttamisen lisäksi on hyödyllistä kehittää toimintaa ostajan ja toimittajan välillä. Sitä kautta voidaan saada lisäarvoa omaan toimintaan. Kump-panuuden kehittyessä tietopääomaa siirtyy ja luottamus kasvaa. Näiden seurauksena kumppanuus voi kehittyä edelleen. Yritysten välisen kumppanuuden ja siihen liittyvien sidoksisuuksien kehittäminen onkin nykyään havaittu hyödylliseksi keinoksi pysyä kilpailussa mukana.
Tutkimuksessa analysoidaan kärkiyrityksen ja sen toimittajien kokemuksia ostaja-toimittaja yhteistyöstä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään viiden ostaja-toimittaja yhteistyön nykytiloja ja saamaan kehittämisideoita yhteistyön parantamiseksi. Aineistona tutkimuksessa on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä kyselyä ja haastattelua. Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että konkreettinen vuorovaikutus yhdistettynä sähköiseen vuorovaikutukseen antaa avaimet kumppanuuden kehittymiselle. Niitä kehittämällä tieto etenee nopeammin, tietokatkokset vähentyvät ja toiminta on avoimempaa. Näin vuorovaikutus, tuotteiden laatu, toimitusvarmuus ja ennustettavuus paranevat edelleen ostaja-toimittaja yhteistyösuhteissa. Tutkituissa tapauksissa näihin neljään asiaan, koko ostaja-toimittaja yhteistyön kehittämistarpeet konkretisoituvat. Kilpailuttaminen ja siitä mahdollisesti syntyvä syvempi kumppanuus ja yhteistyö voi antaa yksityisen tai julkisen organisaation toimintaan etuja muun muassa säästöinä ja uusina innovaatioina. Aina ei välttämättä ole hyödyllistä syventää yhteistyötä, mutta mikäli siihen nähdään tarvetta, organisatorisia ja liiketoiminnallisia sidoksia kehittämällä, yhteistyö voi mahdollisesti parantua ja kehittyä edelleen.