Sisäisen viestinnän haasteet myyntimiesorganisaatiossa
Uschanov, Nina (2008)
Uschanov, Nina
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologian kehityksen myötä hajautetusti organisoitu työ tulee tulevaisuudessa paitsi Suomessa myös muualla huomattavasti lisääntymään. Kun ihmiset työskentelevät hajallaan ja usein vielä maantieteellisesti hyvin etäällä toisistaan, asettaa se aivan erityisiä haasteita organisaation sisäiselle viestinnälle. Tällä tutkimuksella haluttiin löytää keinoja, joilla voidaan parantaa hajautetusti organisoituneen myyntimiesorganisaation sisäistä tiedonkulkua. Tutkimuksessa selvitettiin miten myyntimiesorganisaation sisäinen viestintä toimii ja millaiseksi myyntimiesorganisaation myyntiedustajat sen kokevat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui viestinnän keskeisimpien käsitteiden, organisaatioviestinnän tutkimuksen ja tehtävien, sisäisen viestinnän kanavien ja niiden tietosisältöjen sekä viestintäkulttuurin ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimus- ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistopohjaista grounded theory -menetelmää.
Tämän tutkimuksen perusteella tutkimuksen kohdeorganisaationa olleen myyntimiesorganisaation sisäinen viestintä toimii tutkimukseen haastateltujen myyntiedustajien mukaan pääasiassa hyvin. Kerran viikossa ilmestyvällä sisäisellä tiedotuslehdellä on tärkeä rooli organisaation sisäisessä viestinnässä. Kritiikkiä haastateltavat antoivat kuitenkin asioiden turhasta toistamisesta. Samasta asiasta tiedottamiseen käytetään montaa eri kanavaa ja samoja asioita toistetaan turhan monta kertaa, jolloin kyseinen asia menettää usein jo merkityksensä. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, ettei samojen sisäisten tiedotuslehtien ja tiedotteiden lähettäminen sähköpostin lisäksi painettuina myyntiedustajille kotiin tuota lisäarvoa. Neljännes haastateltavista näki sillä olevan jopa negatiivinen vaikutus, jonka he yhdistivät ympäristöarvoihin. Huomionarvoiseksi tutkimuksessa nousi lisäksi tiedon jakaminen ja myyntitiimien hyvä ilmapiiri. Tietoa jaetaan avoimesti ja siitä tehdään vahvuus koko tiimille. Kohdeorganisaation myyntiedustajat pitivät myös sitä hyvänä asiana, että yrityksen ylin johto kuuntelee myyntiedustajia ja reagoi nopeasti yhteydenottoihin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui viestinnän keskeisimpien käsitteiden, organisaatioviestinnän tutkimuksen ja tehtävien, sisäisen viestinnän kanavien ja niiden tietosisältöjen sekä viestintäkulttuurin ympärille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimus- ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistopohjaista grounded theory -menetelmää.
Tämän tutkimuksen perusteella tutkimuksen kohdeorganisaationa olleen myyntimiesorganisaation sisäinen viestintä toimii tutkimukseen haastateltujen myyntiedustajien mukaan pääasiassa hyvin. Kerran viikossa ilmestyvällä sisäisellä tiedotuslehdellä on tärkeä rooli organisaation sisäisessä viestinnässä. Kritiikkiä haastateltavat antoivat kuitenkin asioiden turhasta toistamisesta. Samasta asiasta tiedottamiseen käytetään montaa eri kanavaa ja samoja asioita toistetaan turhan monta kertaa, jolloin kyseinen asia menettää usein jo merkityksensä. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, ettei samojen sisäisten tiedotuslehtien ja tiedotteiden lähettäminen sähköpostin lisäksi painettuina myyntiedustajille kotiin tuota lisäarvoa. Neljännes haastateltavista näki sillä olevan jopa negatiivinen vaikutus, jonka he yhdistivät ympäristöarvoihin. Huomionarvoiseksi tutkimuksessa nousi lisäksi tiedon jakaminen ja myyntitiimien hyvä ilmapiiri. Tietoa jaetaan avoimesti ja siitä tehdään vahvuus koko tiimille. Kohdeorganisaation myyntiedustajat pitivät myös sitä hyvänä asiana, että yrityksen ylin johto kuuntelee myyntiedustajia ja reagoi nopeasti yhteydenottoihin.