Akuisena suoritettujen liiketalous- ja johtamisopintoen tuomat hyödyt urakehitykseen
Uitto, Anna-Maija (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää, miten Vaasan yliopiston 1999-2000 järjestämään erikoismaisteriohjelmaan, EMA1, osallistuneet henkilöt ovat kokeneet aikuisena suoritettujen liiketoiminta- ja johtamisopintojen tuomat hyödyt urakehityksessään ammatillisen kasvun näkökulmasta. Johdannossa tuodaan esille, miten nykypäivän työelämä vaatii jatkuvaa kouluttautumista ja ammattitaidon kehittämistä, jopa ammatillista uusiutumista. Puhutaan elämänlaajuisesta oppimisesta elinikäisen oppimisen rinnalla. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan ammatillista kasvua ja sen prosesseja sekä edellytyksiä. Seuraavaksi pohditaan aikuisen oppimista ja aikuiskoulutusta Suomessa, mukaan lukien työelämään kytkeytyvät aikuisopiskelun muodot. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 opinto-ohjelmaan osallistunutta maisteriksi valmistunutta henkilöä. Haastattelu suoritettiin sähköpostin välityksellä. Tuloksia on analysointi kvalitatiivisella menetelmällä kokemukseen pohjautuen. Koulutusprosessi kuvataan myös tässä yhteydessä.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujat olivat jo jonkin aikaa miettineet ylemmän korkeakoulututkimuksen suorittamista täydentääkseen opintojaan ja varmistaakseen mahdollisuutensa hakeutua esimies- tai muuten haastavimpiin työtehtäviin. Monet halusivat vielä haastaa itsensä aikuisiällä uuden oppimisessa, minkä kokivatkin erääksi parhaimmista kokemuksista opiskelun aikana. Jokainen kurssilaisista on kokenut, että on saanut hyötyä koulutuksesta urakehitykseensä tai toimenkuvansa syventämisessä ja asiantuntijuuden lisääntymisenä. Kaikki kokivat maisteriohjelmaan osallistumisen erittäin voimaannuttavana kokemuksena. Ryhmän hyvä yhteishenki ja yhteisöllisyys antoi motivaatiota viedä omaa osuuttaan eteenpäin. Haasteellisena koettiin ajankäyttö, opiskelun yhdistäminen työ- ja perhe-elämään.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujat olivat jo jonkin aikaa miettineet ylemmän korkeakoulututkimuksen suorittamista täydentääkseen opintojaan ja varmistaakseen mahdollisuutensa hakeutua esimies- tai muuten haastavimpiin työtehtäviin. Monet halusivat vielä haastaa itsensä aikuisiällä uuden oppimisessa, minkä kokivatkin erääksi parhaimmista kokemuksista opiskelun aikana. Jokainen kurssilaisista on kokenut, että on saanut hyötyä koulutuksesta urakehitykseensä tai toimenkuvansa syventämisessä ja asiantuntijuuden lisääntymisenä. Kaikki kokivat maisteriohjelmaan osallistumisen erittäin voimaannuttavana kokemuksena. Ryhmän hyvä yhteishenki ja yhteisöllisyys antoi motivaatiota viedä omaa osuuttaan eteenpäin. Haasteellisena koettiin ajankäyttö, opiskelun yhdistäminen työ- ja perhe-elämään.