Musiikkioppilaitoksen johtaminen luovana asiantuntijaorganisaationa. Rehtorien ja opettajien näkemyksiä.
Tuominen, Noora (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Luovuus, innovatiivisuus ja osaaminen ovat ajankohtaisia aiheita yhteiskunnassamme. 2000-luvulla myös keskustelu asiantuntijuudesta on yleistynyt ja arkipäiväistynyt. Tänä päivänä asiantuntijuus liitetään vahvasti osaamiseen, uudistumiseen ja luovuuteen. Työmotivaatio liittyy keskeisesti asiantuntijuuden ja luovuuden johtamiseen. Tässä tutkimuksessa pohditaan minkälaiset käytännöt ja tyylit luovan asiantuntijaorganisaation johtamisessa, musiikkioppilaitoksessa lisäisivät työntekijöiden työmotivaatiota ja luovuutta ja näin parantaisivat ja kehittäisivät myös koko musiikkioppilaitoksen toimintaa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä on luovuus ja asiantuntijuus, ja miten ne ilmenevät musiikkioppilaitoksen toiminnassa sekä minkälainen johtaminen musiikkioppilaitoksessa edistää luovuutta, osaamista ja työmotivaatiota. Tutkimuksen teoriapohja rakentuu asiantuntijuuden ja luovuuden määrittelystä sekä niiden johtamiseen liittyvistä pohdinnoista. Asiantuntijuuden ja luovuuden johtamisessa hyvään työmotivaatioon kannustaminen on keskeistä. Tämän vuoksi tutkimuksessa esitellään asiantuntijoiden motivaatioon ja motivointiin liittyviä tekijöitä sekä keskeiset motivaatioteoriat.
Teorian pohjalta muodostuneen tiedon perusteella tutkimukseen on valittu kolme käsitystä hyvästä johtamisesta. Näiden johtamiskäsitysten oletetaan vastaavan hyvin luovan asiantuntijaorganisaation johtamisen haasteisiin. Valitut johtamiskäsitykset ovat organisaatiohumanismi, jaettu johtajuus ja transformationaalinen johtajuus. Jokainen valituista johtamistavoista antaa oman painotuksensa asiantuntijuuden ja luovuuden onnistuneelle johtamiselle.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelua. Empiirinen aineisto on kerätty haastatellen suomalaisten musiikkioppilaitosten opettajia ja rehtoreita.
Tutkimustulokset tukevat sitä ajattelua, että musiikkioppilaitos on luova asiantuntijaorganisaatio ja sen opettajat luovia asiantuntijoita. Tutkimustulosten perusteella musiikkioppilaitoksen opettajat motivoituvat sisäisesti ja musiikkioppilaitoksen johtamisessa tulisi pyrkiä luovan asiantuntijan työmotivaation kannalta suotuisiin olosuhteisiin. Näitä suotuisia olosuhteita haastattelujen perusteella ovat organisaatiossa vallitseva avoin vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus, vapaus sekä yksilöllisyys. Tutkimuksen mukaan näitä elementtejä sisältyy organisaatiohumanismiin, jaettuun johtajuuteen sekä transformationaaliseen johtajuuteen, jotka näin ollen johtamiskäsityksinä sopivat hyvin musiikkioppilaitoksen henkilöstöjohtamisen arvopohjaksi. Myös taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa kirjatut arvot ovat tämän tutkimuksen perusteella hyvä pohja koko musiikkioppilaitoksen luovalle ja motivoituneelle toiminnalle, niin myös musiikkioppilaitoksen luovien asiantuntijoiden johtamiselle. Luovuus ja uudistusvoima musiikkioppilaitoksessa syntyy työyhteisön sisältä, organisaation jäsenistä itsestään.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä on luovuus ja asiantuntijuus, ja miten ne ilmenevät musiikkioppilaitoksen toiminnassa sekä minkälainen johtaminen musiikkioppilaitoksessa edistää luovuutta, osaamista ja työmotivaatiota. Tutkimuksen teoriapohja rakentuu asiantuntijuuden ja luovuuden määrittelystä sekä niiden johtamiseen liittyvistä pohdinnoista. Asiantuntijuuden ja luovuuden johtamisessa hyvään työmotivaatioon kannustaminen on keskeistä. Tämän vuoksi tutkimuksessa esitellään asiantuntijoiden motivaatioon ja motivointiin liittyviä tekijöitä sekä keskeiset motivaatioteoriat.
Teorian pohjalta muodostuneen tiedon perusteella tutkimukseen on valittu kolme käsitystä hyvästä johtamisesta. Näiden johtamiskäsitysten oletetaan vastaavan hyvin luovan asiantuntijaorganisaation johtamisen haasteisiin. Valitut johtamiskäsitykset ovat organisaatiohumanismi, jaettu johtajuus ja transformationaalinen johtajuus. Jokainen valituista johtamistavoista antaa oman painotuksensa asiantuntijuuden ja luovuuden onnistuneelle johtamiselle.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja tutkimusmetodina käytetään teemahaastattelua. Empiirinen aineisto on kerätty haastatellen suomalaisten musiikkioppilaitosten opettajia ja rehtoreita.
Tutkimustulokset tukevat sitä ajattelua, että musiikkioppilaitos on luova asiantuntijaorganisaatio ja sen opettajat luovia asiantuntijoita. Tutkimustulosten perusteella musiikkioppilaitoksen opettajat motivoituvat sisäisesti ja musiikkioppilaitoksen johtamisessa tulisi pyrkiä luovan asiantuntijan työmotivaation kannalta suotuisiin olosuhteisiin. Näitä suotuisia olosuhteita haastattelujen perusteella ovat organisaatiossa vallitseva avoin vuorovaikutus, kunnioitus ja luottamus, vapaus sekä yksilöllisyys. Tutkimuksen mukaan näitä elementtejä sisältyy organisaatiohumanismiin, jaettuun johtajuuteen sekä transformationaaliseen johtajuuteen, jotka näin ollen johtamiskäsityksinä sopivat hyvin musiikkioppilaitoksen henkilöstöjohtamisen arvopohjaksi. Myös taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa kirjatut arvot ovat tämän tutkimuksen perusteella hyvä pohja koko musiikkioppilaitoksen luovalle ja motivoituneelle toiminnalle, niin myös musiikkioppilaitoksen luovien asiantuntijoiden johtamiselle. Luovuus ja uudistusvoima musiikkioppilaitoksessa syntyy työyhteisön sisältä, organisaation jäsenistä itsestään.