Venäjän makeisteollisuus - Entry-strategian laatimisen näkökulmasta
Tuokkola, Mikko (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoite on tutkia Venäjän makeisteollisuutta ja sinne suuntautuvaa entryä, tavoitteenaan antaa yrityksille kattava ja monipuolinen tuki entry-strategiapäätökselle, kohteena Venäjän makeisteollisuuden toimiala. Työ toteutettiin jakamalla aiheen tarkastelu kolmeen osaan:
Työn ensimmäisessä osassa (luku 2.) tarkastellaan makeisteollisuuden liiketoimintaympäristöä.. Ympäristötekijöiden analyysi on jaettu Venäjän osalta erikseen poliittiseen, taloudelliseen, kulttuurilliseen, infrastruktuuriseen ja juridisen ympäristön analysointiin. Venäjän liiketoimintaympäristöä voidaan pitää turbulenttina ja jatkuvan muutoksen alaisena.
Työn toisessa osassa (luvut 3. ja 4.) määritellään entry-strategian käsite, tutkitaan operointimuotoja Venäjällä sekä markkinoille tulon esteitä. Tarkastellaan Venäjän makeismarkkinoiden nykytilannetta sisäisen kilpailun, alalletulijoiden uhan, korvaavien tuotteiden, kuluttajaryhmien ja ostajien sekä paikallisten toimittajien ja tuottajien avulla. Esteitä Venäjälle ilmenee etenkin jakelun ja jälleenmyynnin osalta. Kilpailutilanne makeisteollisuudessa on muuttunut yhä kireämmäksi. Suuret ulkomaiset yritykset ovat merkittävässä asemassa.
Kolmanneksi (luku 5 ja 6.) tarkastellaan Venäjän makeisteollisuutta case tutkimuksen avulla. Tarkastelutapa on deskriptiivinen eli kuvaileva. Etenkin haastattelujen avulla pyrittiin saamaan mukaan yritysten henkilökohtaisia kokemuksia alueelta. Työn yhteenvedossa ja johtopäätöksissä annetaan suositukset yritysten entrylle. Markkinatekijöiden lisäksi yritysten strategia ja resurssit määräävät paljon kuinka yritysten tulisi suhtautua Venäjän makeismarkkinoihin. Henkilökohtaiset suhteet ja Venäjän kielen hallinta ovat tärkeässä roolissa. Maku ja kulutustottumuksista ilmenee eroja. Tuotteesta annettava informaation tarve on myös suurempaa kuin Pohjoismaissa. Tehokkaiden jakelukanavien puuttuessa vaatii Venäjän makeisteollisuuden entryssä onnistuminen suurempaa läsnäoloa ja partnerin valvontaa.
Työn ensimmäisessä osassa (luku 2.) tarkastellaan makeisteollisuuden liiketoimintaympäristöä.. Ympäristötekijöiden analyysi on jaettu Venäjän osalta erikseen poliittiseen, taloudelliseen, kulttuurilliseen, infrastruktuuriseen ja juridisen ympäristön analysointiin. Venäjän liiketoimintaympäristöä voidaan pitää turbulenttina ja jatkuvan muutoksen alaisena.
Työn toisessa osassa (luvut 3. ja 4.) määritellään entry-strategian käsite, tutkitaan operointimuotoja Venäjällä sekä markkinoille tulon esteitä. Tarkastellaan Venäjän makeismarkkinoiden nykytilannetta sisäisen kilpailun, alalletulijoiden uhan, korvaavien tuotteiden, kuluttajaryhmien ja ostajien sekä paikallisten toimittajien ja tuottajien avulla. Esteitä Venäjälle ilmenee etenkin jakelun ja jälleenmyynnin osalta. Kilpailutilanne makeisteollisuudessa on muuttunut yhä kireämmäksi. Suuret ulkomaiset yritykset ovat merkittävässä asemassa.
Kolmanneksi (luku 5 ja 6.) tarkastellaan Venäjän makeisteollisuutta case tutkimuksen avulla. Tarkastelutapa on deskriptiivinen eli kuvaileva. Etenkin haastattelujen avulla pyrittiin saamaan mukaan yritysten henkilökohtaisia kokemuksia alueelta. Työn yhteenvedossa ja johtopäätöksissä annetaan suositukset yritysten entrylle. Markkinatekijöiden lisäksi yritysten strategia ja resurssit määräävät paljon kuinka yritysten tulisi suhtautua Venäjän makeismarkkinoihin. Henkilökohtaiset suhteet ja Venäjän kielen hallinta ovat tärkeässä roolissa. Maku ja kulutustottumuksista ilmenee eroja. Tuotteesta annettava informaation tarve on myös suurempaa kuin Pohjoismaissa. Tehokkaiden jakelukanavien puuttuessa vaatii Venäjän makeisteollisuuden entryssä onnistuminen suurempaa läsnäoloa ja partnerin valvontaa.