Sähköisen kaupankäynnin vaikutus tuotteen hinnoitteluun ja yrityksen kannattavuuteen
Tuohioja, Kirsi (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli tutkia sähköisen kaupankäynnin vaikutuksia tuotteen hinnoit-teluun ja yrityksen kannattavuuteen. Tutkielman empiirinen osa suoritettiin kyselytut-kimuksen muodossa. Kyselyyn mukaan tulleet yritykset valittiin Talouselämän listaa-man Suomen 500 suurimman yrityksen listalta. Otoksen yrityksistä 23 palautti lomak-keen hyväksyttävällä tavalla täytettynä, ja jotka harjoittivat sähköistä kaupankäyntiä perinteisen kaupankäynnin rinnalla. Vastausprosenttiapproksimaatioksi saatiin 11 pro-senttia.
Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kahdessa osassa: ensimmäisessä osassa tutkittiin yritysten hinnoittelukäyttäytymistä perinteisessä ja sähköisessä kaupankäynnissä. Tu-loksiksi saatiin, että yritysten hinnoittelukäyttäytyminen on monipuolista, mutta kum-massakin myyntikanavassa melko samanlaista. Kustannukset ja voitto olivat vaikutta-vimmat tekijät hinnanasetannassa, mutta myös kilpailulla ja kysynnälläkin oli vaikutus-ta. Tämä tulos päti kummassakin myyntikanavassa. Tutkielman toisessa osassa tutkittiin hinnoittelukäyttäytymisen vaikutusta yrityksen kannattavuuden tunnuslukuihin. Tästä saatiin tulokseksi, että yrityksen hinnoittelukäyttäytyminen vaikuttaa yrityksen kannat-tavuuteen, mutta myyntikanavan valinnalla ei ole vaikutusta.
Kyselystä saatu aineisto analysoitiin kahdessa osassa: ensimmäisessä osassa tutkittiin yritysten hinnoittelukäyttäytymistä perinteisessä ja sähköisessä kaupankäynnissä. Tu-loksiksi saatiin, että yritysten hinnoittelukäyttäytyminen on monipuolista, mutta kum-massakin myyntikanavassa melko samanlaista. Kustannukset ja voitto olivat vaikutta-vimmat tekijät hinnanasetannassa, mutta myös kilpailulla ja kysynnälläkin oli vaikutus-ta. Tämä tulos päti kummassakin myyntikanavassa. Tutkielman toisessa osassa tutkittiin hinnoittelukäyttäytymisen vaikutusta yrityksen kannattavuuden tunnuslukuihin. Tästä saatiin tulokseksi, että yrityksen hinnoittelukäyttäytyminen vaikuttaa yrityksen kannat-tavuuteen, mutta myyntikanavan valinnalla ei ole vaikutusta.