Verkko-ostosten riskit kuluttajalle
Tuohimaa, Noora (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä verkossa tapahtunut osto tarkoittaa kuluttajalle ja löytää keinoja verkko-ostamisen riskienhallintaan. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka sopimus verkossa syntyy, mitä oikeuksia osapuolilla on ja ketkä ovat vastuussa mistäkin sopimusrikkomuksesta. Digitaalisen kehityksen myötä verkossa tehdyt ostokset ovat yleistyneet. Aihe on ajankohtainen ja kuluttajalle monimuotoinen. Kuluttajan olisi hyvä tietää verkossa tapahtuvaan ostoon liittyvät vastuu- ja velvoiteasiat ennen ostoksen suorittamista eli toisin sanoen ennen sopimuksen tekemistä.
Tutkimuksessa pääasiallinen tutkimusmetodi on lainopillinen. Lähdemateriaalina on käytetty muiden aiheesta tehtyjen tutkimuksien sekä julkaisujen lisäksi oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään vallitsevaa lain tilaa verkossa tapahtuvasta ostotoiminnasta, kuten sopimusten teosta ja vastuu kysymyksistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lähdemateriaalin avulla kuluttajan asemaa verkkokaupan asiakkaana.
Verkossa tapahtuvan oston yhteydessä sovellettavaksi tulee tavallisten sopimusoikeuden periaatteiden ja kuluttajasuojalain lisäksi myös erityisiä säännöksiä. Elektronisessa ympäristössä tehtyyn sopimukseen sisältyy useita erityispiirteitä. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten vastuut jakautuvat eri osapuolten kesken verkossa tehtyjen ostosten ja niihin liittyvien virhetilanteiden osalta.
Kuluttajakauppaan verkossa sovelletaan pääosin samoja lain säännöksiä kuin kuluttajakauppaan muualla. Kuluttajansuojalain säännökset ovat ensisijaiset suhteessa kauppalakiin. Kuluttajansuojalain uudistukset erityisesti koskien koti- ja etämyyntiä liittyvät verkkokauppaan. Verkossa tehdyt sopimukset ovat suurelta osin rinnastettavissa tavallisiin sopimuksiin. Kansainvälistyminen ja verkkokauppa rajatylittävissä tilanteissa tuovat omat piirteensä kuluttajankauppaan. Kuluttajalla on vahva suoja elinkeinoharjoittajaan nähden, mutta yhteinen eurooppalainen kauppalaki helpottaisi ja turvaisi kuluttajan asemaa rajat ylittävissä kauppatilanteissa.
Tutkimuksessa pääasiallinen tutkimusmetodi on lainopillinen. Lähdemateriaalina on käytetty muiden aiheesta tehtyjen tutkimuksien sekä julkaisujen lisäksi oikeuskirjallisuutta. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään vallitsevaa lain tilaa verkossa tapahtuvasta ostotoiminnasta, kuten sopimusten teosta ja vastuu kysymyksistä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lähdemateriaalin avulla kuluttajan asemaa verkkokaupan asiakkaana.
Verkossa tapahtuvan oston yhteydessä sovellettavaksi tulee tavallisten sopimusoikeuden periaatteiden ja kuluttajasuojalain lisäksi myös erityisiä säännöksiä. Elektronisessa ympäristössä tehtyyn sopimukseen sisältyy useita erityispiirteitä. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten vastuut jakautuvat eri osapuolten kesken verkossa tehtyjen ostosten ja niihin liittyvien virhetilanteiden osalta.
Kuluttajakauppaan verkossa sovelletaan pääosin samoja lain säännöksiä kuin kuluttajakauppaan muualla. Kuluttajansuojalain säännökset ovat ensisijaiset suhteessa kauppalakiin. Kuluttajansuojalain uudistukset erityisesti koskien koti- ja etämyyntiä liittyvät verkkokauppaan. Verkossa tehdyt sopimukset ovat suurelta osin rinnastettavissa tavallisiin sopimuksiin. Kansainvälistyminen ja verkkokauppa rajatylittävissä tilanteissa tuovat omat piirteensä kuluttajankauppaan. Kuluttajalla on vahva suoja elinkeinoharjoittajaan nähden, mutta yhteinen eurooppalainen kauppalaki helpottaisi ja turvaisi kuluttajan asemaa rajat ylittävissä kauppatilanteissa.