Työjärjestysohjelman käytettävyys – Tapaustutkimuksena StarSoft Kurre 7
Tunkkari, Thomas (2010)
Tunkkari, Thomas
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Teknologian kehitys, lisääntyvä kuntien välinen ja oppilaitosten välinen yhteistyö, sekä kasvava ja monimuotoinen käyttäjäkanta asettavat Suomessa kouluhallinnon ohjelmistojen tuotekehitykselle jatkuvia haasteita. Ohjelmiston on oltava luotettava ja sen tulee sisältää kattavasti toimintoja oppilaitosten tarpeisiin. Ennen kaikkea ohjelman tulee huomioida erilaisten käyttäjien tarpeet toiminnallisuudessa ja käytettävyydessä.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan StarSoft Kurre 7 -työjärjestysohjelman käytettävyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Kurre 7:n käytettävyyttä asiantuntijan ja loppukäyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään löytämään ohjelmassa mahdollisesti piileviä käytettävyysongelmia, jotka voidaan huomioida ohjelman jatkokehityksessä. Samalla pyritään selvittämään käyttäjien yleistä tyytyväisyyttä Kurreen ja sen käyttöön. Lisäksi tutkitaan, miten erilaiset taustatekijät vaikuttavat loppukäyttäjien osalta Kurre 7:n käyttöön ja oppimiseen. Tutkimuksessa käytetyt käytettävyystutkimuksen menetelmät ovat heuristinen arviointi, käytettävyystestaus ja käyttäjille suunnattu kysely. Tutkimus pohjautuu suurimmaksi osaksi Jakob Nielsenin laatimaan teoriaan.
Heuristisella arvioinnilla ja käytettävyystestauksella löydettiin Kurresta käytettävyysongelmia. Heuristisen arvioinnin löytämät keskeisimmät ongelmat olivat kumoamistoiminnon (undo) sekä käytönaikaisen avustuksen puuttuminen. Käytettävyystestauksella saatiin selville ongelmien jakautuminen Kurren eri toiminnoille. Yhteisenä havaintona oli, että useat toiminnot olivat piilossa käyttäjältä.
Kurrea käyttäville rehtoreille suunnatusta kyselystä saatujen tulosten perusteella Kurre 7:ään ollaan tyytyväisiä. Samalla Kurren käyttöön ja oppimiseen vaikuttavina tekijöinä havaittiin kokemus Kurre 7:stä, Kurre 7 -koulutus ja osittain myös sukupuoli.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan StarSoft Kurre 7 -työjärjestysohjelman käytettävyyttä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Kurre 7:n käytettävyyttä asiantuntijan ja loppukäyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään löytämään ohjelmassa mahdollisesti piileviä käytettävyysongelmia, jotka voidaan huomioida ohjelman jatkokehityksessä. Samalla pyritään selvittämään käyttäjien yleistä tyytyväisyyttä Kurreen ja sen käyttöön. Lisäksi tutkitaan, miten erilaiset taustatekijät vaikuttavat loppukäyttäjien osalta Kurre 7:n käyttöön ja oppimiseen. Tutkimuksessa käytetyt käytettävyystutkimuksen menetelmät ovat heuristinen arviointi, käytettävyystestaus ja käyttäjille suunnattu kysely. Tutkimus pohjautuu suurimmaksi osaksi Jakob Nielsenin laatimaan teoriaan.
Heuristisella arvioinnilla ja käytettävyystestauksella löydettiin Kurresta käytettävyysongelmia. Heuristisen arvioinnin löytämät keskeisimmät ongelmat olivat kumoamistoiminnon (undo) sekä käytönaikaisen avustuksen puuttuminen. Käytettävyystestauksella saatiin selville ongelmien jakautuminen Kurren eri toiminnoille. Yhteisenä havaintona oli, että useat toiminnot olivat piilossa käyttäjältä.
Kurrea käyttäville rehtoreille suunnatusta kyselystä saatujen tulosten perusteella Kurre 7:ään ollaan tyytyväisiä. Samalla Kurren käyttöön ja oppimiseen vaikuttavina tekijöinä havaittiin kokemus Kurre 7:stä, Kurre 7 -koulutus ja osittain myös sukupuoli.