Tilintarkastajan IT-kompetenssi: riskien tunnistus ja konsultoiva asiantuntija-apu
Hillebrand, Noora (2014)
Hillebrand, Noora
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, vaikuttaako tilintarkastajan IT-kompetenssi tilintarkastajan kykyyn tunnistaa asiakkaan automatisoituun tietohallintoon liittyviä riskejä sekä vaikuttaako tilintarkastajan IT-kompetenssi tilintarkastajan konsultointialttiuteen. Lisäksi tutkitaan, vaikuttaako edellä mainittuihin tekijöihin se, onko tilintarkastaja KHT- vai HTM-tilintarkastaja.
Tutkittava aihe on ajankohtainen teknologisoituvassa ympäristössämme. Tilintarkastajien on entistä paremmin kyettävä arvioimaan omia tietotekniikkataitojaan voidakseen arvioida asiakkaiden järjestelmiin liittyviä riskejä sekä voidakseen arvioida, milloin ulkopuolisen asiantuntijan apua on hyödynnettävä. Olennaista on, että teknologisoitumisen myötä kasvaneet riskit tunnistetaan ja niihin osataan reagoida oikein, jotta tilintarkastaja voi luottavaisin mielin olla varma tilinpäätöksen olennaisesta virheettömyydestä.
Teoreettiseksi taustaksi esitetään katsaus kolmeen aiempaan aiheeseen liittyvään tutkimusalueeseen: automatisoidun tietohallinnon riskeihin, tillintarkastajan IT-kompetenssin rakentumiseen sekä tilintarkastajan ja asiakasyrityksen ominaisuuksien vaikutukseen tarkastuksen toimittamisessa. Tutkielman empiirisessä osiossa testataan epäparametristen testien avulla neljää tutkimushypoteesia. Lisäksi hyödynnetään kuvailevaa tilastollista analyysia. Aineisto kerätään kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksessa ei saatu vahvistusta sille, että tilintarkastajan IT-kompetenssi tai tilintarkastajan luokittelu joko KHT- tai HTM-tilintarkastajaksi vaikuttaisi tilintarkastajan kykyyn tunnistaa automatisoituun tietohallintoon liittyviä riskejä tai tilintarkastajan alttiuteen konsultoida IT-asiantuntijoita. Tutkimustuloksien luotettavuutta on arvioitava mahdollisen vastauskadon, peittävyyden sekä mittavirheen näkökulmasta.
Tutkittava aihe on ajankohtainen teknologisoituvassa ympäristössämme. Tilintarkastajien on entistä paremmin kyettävä arvioimaan omia tietotekniikkataitojaan voidakseen arvioida asiakkaiden järjestelmiin liittyviä riskejä sekä voidakseen arvioida, milloin ulkopuolisen asiantuntijan apua on hyödynnettävä. Olennaista on, että teknologisoitumisen myötä kasvaneet riskit tunnistetaan ja niihin osataan reagoida oikein, jotta tilintarkastaja voi luottavaisin mielin olla varma tilinpäätöksen olennaisesta virheettömyydestä.
Teoreettiseksi taustaksi esitetään katsaus kolmeen aiempaan aiheeseen liittyvään tutkimusalueeseen: automatisoidun tietohallinnon riskeihin, tillintarkastajan IT-kompetenssin rakentumiseen sekä tilintarkastajan ja asiakasyrityksen ominaisuuksien vaikutukseen tarkastuksen toimittamisessa. Tutkielman empiirisessä osiossa testataan epäparametristen testien avulla neljää tutkimushypoteesia. Lisäksi hyödynnetään kuvailevaa tilastollista analyysia. Aineisto kerätään kyselytutkimuksen avulla.
Tutkimuksessa ei saatu vahvistusta sille, että tilintarkastajan IT-kompetenssi tai tilintarkastajan luokittelu joko KHT- tai HTM-tilintarkastajaksi vaikuttaisi tilintarkastajan kykyyn tunnistaa automatisoituun tietohallintoon liittyviä riskejä tai tilintarkastajan alttiuteen konsultoida IT-asiantuntijoita. Tutkimustuloksien luotettavuutta on arvioitava mahdollisen vastauskadon, peittävyyden sekä mittavirheen näkökulmasta.