Työuupumus koettuna ilmiönä: esimiehen rooli työuupumuksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa
Toivonen, Reetta (2008)
Toivonen, Reetta
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Parhaimmillaan työ on merkityksellinen osa ihmisen elämää. Ihminen käyttääkin suuren osan valveillaoloajastaan työhön. Työelämässä on tapahtunut muutoksia, jotka vaikuttavat monen työntekijän arkeen. Työtahti, työsuhteet, työtehtävät ja työelämä yleensä on muuttunut vaativampaan suuntaan. Tämä voi aiheuttaa epäsuhtia työn ja työntekijöiden välille, jotka voivat johtaa yhä useammin työuupumukseen ja uupumistilanteisiin. Esimiesten rooli työntekijöiden hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä on korostunut. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida esimiehen roolia työuupumuksen ehkäisemisessä ja hoidossa. Tutkimuksen tavoitteina on selvittää, millaisia työuupumuksen merkkejä ja aiheuttajia on olemassa sekä löytää keinoja esimiehille työuupumisen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.
Tutkimuksessa käsitellään työuupumusta, johtamista ja esimiehen rooleja ensin teoreettisesta näkökulmasta. Tutkimuksen empiirisessä osassa käsitellään näitä tekijöitä palveluyritysten työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa on haastateltu viittä palveluyrityksen työuupumuksen kokenutta työntekijää, ja viittä esimiestä, joilla on ollut työuupumuksen kokeneita alaisia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että työuupumus on yleistä organisaatioissa. Työuupumuksen merkkejä ilmenee monilla. Työ on monin tavoin haastavaa ja esimiesten rooli työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta on merkittävä. Työntekijät kaipaavat ihmisten johtamista ja esimiesten huomiota. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja motivointi auttavat työssä jaksamista. Esimiesten asema hyvinvoinnin tukijana on olennainen. Tutkimuksen perusteella esimiehille löytyy joitain keinoja työuupumuksen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi, esimerkiksi jatkuva vuorovaikutus ja yksilöiden henkilökohtainen huomioiminen.
Tutkimuksessa käsitellään työuupumusta, johtamista ja esimiehen rooleja ensin teoreettisesta näkökulmasta. Tutkimuksen empiirisessä osassa käsitellään näitä tekijöitä palveluyritysten työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tutkimuksessa on haastateltu viittä palveluyrityksen työuupumuksen kokenutta työntekijää, ja viittä esimiestä, joilla on ollut työuupumuksen kokeneita alaisia.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että työuupumus on yleistä organisaatioissa. Työuupumuksen merkkejä ilmenee monilla. Työ on monin tavoin haastavaa ja esimiesten rooli työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta on merkittävä. Työntekijät kaipaavat ihmisten johtamista ja esimiesten huomiota. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja motivointi auttavat työssä jaksamista. Esimiesten asema hyvinvoinnin tukijana on olennainen. Tutkimuksen perusteella esimiehille löytyy joitain keinoja työuupumuksen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi, esimerkiksi jatkuva vuorovaikutus ja yksilöiden henkilökohtainen huomioiminen.