Music Export Finlandin verkossa tapahtuvan PR-toiminnan kanavat. Sidosryhmien näkemyksiä FI News-uutiskirjeestä ja Musex.fi-verkkosivustosta
Toivonen, Iines (2010)
Toivonen, Iines
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Music Export Finland eli Musex on voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen organisaatio, joka edistää suomalaisen musiikin vientiä. Musex osallistuu jäsenorganisaatioineen erilaisiin musiikkitapahtumiin ja auttaa artisteja luomaan kontakteja ulkomaille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Musexin keskeisten sidosryhmien näkemyksiä Musexin verkossa tehtävän PR-toiminnan kanavista ja sitä kautta arvioida verkkoviestinnän toimivuutta kansainvälisen PR-toiminnan välineenä. PR-toiminta liittyy organisaatiolle tärkeiden sidosryhmäsuhteiden kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Koska verkkoviestinnästä on tullut tärkeä organisaatioviestinnän muoto, sitä hyödynnetään myös PR-toiminnassa.
Tutkimus kohdistuu Musexin kahteen tärkeimpään verkkoviestinnän kanavaan, jotka palvelevat myös PR-toiminnan tavoitteita. Näistä uutiskirje FI News on suunnattu erityisesti ulkomaisille yhteistyökumppaneille ja verkkosivusto musex.fi palvelee kaikkia sidosryhmiä. Olen tehnyt tutkimukseni kahden aineiston pohjalta. Ensimmäinen aineisto koskee uutiskirjettä ja sen 69 vastausta on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksella selvitettiin ulkomaalaisten sidosryhmien lukutottumuksia ja mitä mieltä he ovat mm. uutiskirjeen sisällöstä, ulkoasusta ja hyödyllisyydestä. Toinen, sekundääriaineisto on kooste 12 henkilön haastatteluista verkkosivuja koskien. Haastatteluissa nämä Musexin avainhenkilöihin kuuluvat vastaajat kertoivat mielipiteitään verkkosivujen sisällöstä, ulkoasusta ja käytettävyydestä.
Tutkimus osoittaa, että monikanavaisuus on hyödyksi Musexin PR-toiminnalle verkossa. Valtaosa lukijoista piti tarpeellisena, että uutiset ovat luettavissa sekä verkkosivuilta että uutiskirjeestä. Kokonaisuudessaan uutiskirje sai melko hyvät arviot. Kehittämistoiveista selkeimmin nousivat esiin erilaiset yhteystiedot. Yksi Musexin tehtävistä on auttaa jäsenorganisaatioitaan luomaan suhteita ja tarjota resursseja PR-toimintaan, joten sen tulisi myös helpottaa kontaktien syntymistä. Musexin verkkosivuston suurimmat kehityskohteet liittyivät tiedon määrään ja löydettävyyteen. Käyttäjät kaipasivat verkkosivuiltakin yhteystietoja ja lisää tietoa esimerkiksi artisteista ja tapahtumista.
Tutkimus kohdistuu Musexin kahteen tärkeimpään verkkoviestinnän kanavaan, jotka palvelevat myös PR-toiminnan tavoitteita. Näistä uutiskirje FI News on suunnattu erityisesti ulkomaisille yhteistyökumppaneille ja verkkosivusto musex.fi palvelee kaikkia sidosryhmiä. Olen tehnyt tutkimukseni kahden aineiston pohjalta. Ensimmäinen aineisto koskee uutiskirjettä ja sen 69 vastausta on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselytutkimuksella selvitettiin ulkomaalaisten sidosryhmien lukutottumuksia ja mitä mieltä he ovat mm. uutiskirjeen sisällöstä, ulkoasusta ja hyödyllisyydestä. Toinen, sekundääriaineisto on kooste 12 henkilön haastatteluista verkkosivuja koskien. Haastatteluissa nämä Musexin avainhenkilöihin kuuluvat vastaajat kertoivat mielipiteitään verkkosivujen sisällöstä, ulkoasusta ja käytettävyydestä.
Tutkimus osoittaa, että monikanavaisuus on hyödyksi Musexin PR-toiminnalle verkossa. Valtaosa lukijoista piti tarpeellisena, että uutiset ovat luettavissa sekä verkkosivuilta että uutiskirjeestä. Kokonaisuudessaan uutiskirje sai melko hyvät arviot. Kehittämistoiveista selkeimmin nousivat esiin erilaiset yhteystiedot. Yksi Musexin tehtävistä on auttaa jäsenorganisaatioitaan luomaan suhteita ja tarjota resursseja PR-toimintaan, joten sen tulisi myös helpottaa kontaktien syntymistä. Musexin verkkosivuston suurimmat kehityskohteet liittyivät tiedon määrään ja löydettävyyteen. Käyttäjät kaipasivat verkkosivuiltakin yhteystietoja ja lisää tietoa esimerkiksi artisteista ja tapahtumista.