Strategisten asiakassuhteiden kehittäminen asiantuntijapalveluss
Hilakari, Tuomas (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään asiakassuhteiden hallinnan kehittämistä asiantuntijapalvelu- yrityksen tapauksessa. Käsittely kohdistuu kohdeyrityksenä olevan Done Logistics Oy:n tapaukseen. Tutkielman tarkoituksena on konstruktiivisen soveltamismallin luominen kyseessä olevan yrityksen tilanteeseen. Lähtökohtana teoreettisessa viitekehyksessä on suhdemarkkinointi, joka korostaa pitkäaikaisia suhteita, asiakasuskollisuutta ja asiakasvalintaa.
Tutkielma etenee kolmessa osassa. Ensimmäisessä osassa perehdytään kirjallisuuden avulla teoreettisesti problematiikkaan ja keinoihin johtaa sekä kehittää asiakassuhteita. Toisessa osassa selvitetään edelleen kirjallisuuden ja empiiristen näytteiden avulla sopivan mallin viitekehystä, joka sopisi kyseisen yrityksen tavoitteisiin ja tilanteeseen. Kolmannessa osassa luodaan kyseisen yrityksen tosiasiallista tietoa hyväksikäyttäen mallinnus, jossa otetaan huomioon yrityksen sisäiset resurssit, tahtotila ja asiakkaiden näkemykset kehittämisestä.
Tutkielman johtopäätöksinä esitellään ensisijaiset kehittämiskohteet, joihin asiakkaiden mielestä pitäisi eniten kiinnittää huomiota.
Tutkielma etenee kolmessa osassa. Ensimmäisessä osassa perehdytään kirjallisuuden avulla teoreettisesti problematiikkaan ja keinoihin johtaa sekä kehittää asiakassuhteita. Toisessa osassa selvitetään edelleen kirjallisuuden ja empiiristen näytteiden avulla sopivan mallin viitekehystä, joka sopisi kyseisen yrityksen tavoitteisiin ja tilanteeseen. Kolmannessa osassa luodaan kyseisen yrityksen tosiasiallista tietoa hyväksikäyttäen mallinnus, jossa otetaan huomioon yrityksen sisäiset resurssit, tahtotila ja asiakkaiden näkemykset kehittämisestä.
Tutkielman johtopäätöksinä esitellään ensisijaiset kehittämiskohteet, joihin asiakkaiden mielestä pitäisi eniten kiinnittää huomiota.