Asiakkaan kokeman hyödyn analyysi markkinasuuntautuneessa kilpailuedun luonnissa
Tjäderhane, Jukka (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää voiko asiakkaan kokeman hyödyn analyysiä käyttää markkinasuuntautuneisuuden edistämiseen vähittäiskaupan toimialalla kilpailevassa yrityksessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu seuraavasti. Käsitellään kilpailustrategioita vähittäiskaupan toimialalla, markkinasuuntautuneisuuden teoriaa ja asiakkaan kokeman hyödyn käsitteitä. Esitetään, että asiakkaan kokeman hyödyn analyysiä hyväksikäyttäen voitaisiin lisätä markkinasuuntautuneisuutta yrityksessä ja täten vahvistamaan kilpailuedun luomista.
Asiakkaan kokeman hyödyn analyysi esitellään ja suoritetaan analyysi Seinäjoen talousalueella neljän kilpailijan kesken.
Analyysillä selvitettiin asiakkaiden käyttämät myymälän valintaperusteet ja arvosanat kaikille kilpailijoille sekä Prisman henkilöstön ja ketjujohdon käsitykset asiakkaidensa mielipiteistä. Tärkeimpiä valintaperusteita olivat mm. myymälän toimivuus ja nopeus, kanta-asiakasjärjestelmät ja monipuolinen elintarvikeosasto. Laatu- ja hintatekijöiden yhteistarkastelun mukaan parhaimmassa markkina-asemassa Seinäjoella oli Citymarket. Tutkimuksessa vahvistui, että asiakkaan kokeman hyödyn analyysiä on mahdollista käyttää työkaluna parantamaan kaikkia markkinasuuntautuneisuuden osatekijöitä: asiakassuuntautuneisuutta, kilpailijasuuntautuneisuutta ja toimintojen koordinointia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu seuraavasti. Käsitellään kilpailustrategioita vähittäiskaupan toimialalla, markkinasuuntautuneisuuden teoriaa ja asiakkaan kokeman hyödyn käsitteitä. Esitetään, että asiakkaan kokeman hyödyn analyysiä hyväksikäyttäen voitaisiin lisätä markkinasuuntautuneisuutta yrityksessä ja täten vahvistamaan kilpailuedun luomista.
Asiakkaan kokeman hyödyn analyysi esitellään ja suoritetaan analyysi Seinäjoen talousalueella neljän kilpailijan kesken.
Analyysillä selvitettiin asiakkaiden käyttämät myymälän valintaperusteet ja arvosanat kaikille kilpailijoille sekä Prisman henkilöstön ja ketjujohdon käsitykset asiakkaidensa mielipiteistä. Tärkeimpiä valintaperusteita olivat mm. myymälän toimivuus ja nopeus, kanta-asiakasjärjestelmät ja monipuolinen elintarvikeosasto. Laatu- ja hintatekijöiden yhteistarkastelun mukaan parhaimmassa markkina-asemassa Seinäjoella oli Citymarket. Tutkimuksessa vahvistui, että asiakkaan kokeman hyödyn analyysiä on mahdollista käyttää työkaluna parantamaan kaikkia markkinasuuntautuneisuuden osatekijöitä: asiakassuuntautuneisuutta, kilpailijasuuntautuneisuutta ja toimintojen koordinointia.