Opiskelijoiden ajatuksia arvioinnista - Arvioinnin piirteet ja tavoitteet lukiolaisten sanoin
Hiipakka, Henna (2013)
Hiipakka, Henna
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen lähtökohtana on ollut halu selvittää arvioitavien suhdetta arvioimistyöhön ja arviointitietoon. Tutkimuksessa etsitään vastausta arvioitavien ymmärrykseen arvioinnista. Tarkastelun kohteena ovat lukioikäiset opiskelijat, jotka ovat vastanneet kyselyyn. Kyselyssä haettiin vastauksia siihen, millaisia äidinkielen arviointiin liittyviä näkemyksiä opiskelijoilla on. Tässä tutkimuksessa arvioimisella tarkoitetaan äidinkielen kirjallisen työn arvioimista.
Tutkimuksessa haetaan vastausta siihen, millainen hyvä arviointi on opiskelijoiden mielestä ja ketä tai mitä velvoitteita ja mahdollisuuksia arviointitiedon ympärille rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja aineistoa lähestytään ymmärtämiseen pyrkivällä tavalla. Opiskelijoiden vastauksia tarkastellaan kahta näkökulmaa silmällä pitäen, sekä hyvän arvioinnin kriteereitä että modaalisuutta. Nämä näkökulmat muodostavat tutkimuksen teoreettisen pohjan ja näistä käsin esiin tulleet ilmiöt on jaoteltu teemoihin, joita käsitellään omina lukuinaan. Oppilaiden vastauksia analysoimalla tarkoituksena on tehdä tulkinta, joka palvelee opiskelijoiden arviointiin liittyviä tarpeita ja toiveita.
Tutkimuksessa käy ilmi, että ajallisesti arviointi palvelee nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Arviointi antaa opiskelijalle tietoa hänen tämänhetkisestä tasostaan, ja sen on tarkoitus vaikuttaa opiskelijan uusiin suorituksiin tulevaisuudessa. Arvioinnin tarkoituksena on antaa opiskelijalle oikea arvosana, jossa on huomioitu vain suoritus ja sen laatu. Tämän tutkimuksen mukaan arviointi palvelee opiskelijaa parhaiten silloin, kun arvioinnissa selitetään, mitkä asiat ovat vaikuttaneet arviointiin ja miksi suoritus on arvioitu kyseiselle tasolle. Tutkimuksen mukaan arviointi antaa opiskelijalle mahdollisuuden muokata ja kehittää omaa suoritustaan ja kirjoitustaitojaan. Arvioinnille määritellyt vaatimukset taas velvoittavat arvioijaa toteuttamaan arvioinnin tietyllä tavalla tai tekemään siitä tietynlaisen. Velvoituksissa määritellään sekä arvioinnin ominaisuuksia että tehtäviä. Sekä mahdollisuutta että velvollisuutta sisältävissä ilmauksissa on yksi yhteinen tekijä, arvioinnin tarkoituksena on auttaa ja palvella opiskelijaa.
Tutkimuksessa haetaan vastausta siihen, millainen hyvä arviointi on opiskelijoiden mielestä ja ketä tai mitä velvoitteita ja mahdollisuuksia arviointitiedon ympärille rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja aineistoa lähestytään ymmärtämiseen pyrkivällä tavalla. Opiskelijoiden vastauksia tarkastellaan kahta näkökulmaa silmällä pitäen, sekä hyvän arvioinnin kriteereitä että modaalisuutta. Nämä näkökulmat muodostavat tutkimuksen teoreettisen pohjan ja näistä käsin esiin tulleet ilmiöt on jaoteltu teemoihin, joita käsitellään omina lukuinaan. Oppilaiden vastauksia analysoimalla tarkoituksena on tehdä tulkinta, joka palvelee opiskelijoiden arviointiin liittyviä tarpeita ja toiveita.
Tutkimuksessa käy ilmi, että ajallisesti arviointi palvelee nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Arviointi antaa opiskelijalle tietoa hänen tämänhetkisestä tasostaan, ja sen on tarkoitus vaikuttaa opiskelijan uusiin suorituksiin tulevaisuudessa. Arvioinnin tarkoituksena on antaa opiskelijalle oikea arvosana, jossa on huomioitu vain suoritus ja sen laatu. Tämän tutkimuksen mukaan arviointi palvelee opiskelijaa parhaiten silloin, kun arvioinnissa selitetään, mitkä asiat ovat vaikuttaneet arviointiin ja miksi suoritus on arvioitu kyseiselle tasolle. Tutkimuksen mukaan arviointi antaa opiskelijalle mahdollisuuden muokata ja kehittää omaa suoritustaan ja kirjoitustaitojaan. Arvioinnille määritellyt vaatimukset taas velvoittavat arvioijaa toteuttamaan arvioinnin tietyllä tavalla tai tekemään siitä tietynlaisen. Velvoituksissa määritellään sekä arvioinnin ominaisuuksia että tehtäviä. Sekä mahdollisuutta että velvollisuutta sisältävissä ilmauksissa on yksi yhteinen tekijä, arvioinnin tarkoituksena on auttaa ja palvella opiskelijaa.