Organisaation arvojen tiedostamisen vaikutus organisaatioon sitoutumiseen - Case A-Logistiikka Oy
Ala-Mäenpää, Leena (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Vaikka arvot ovat näkymättömiä ja tiedostamattomia, ne vaikuttavat kaikkien elämässä jokapäiväisten valintojen taustalla. Yksilöiden suhde yhteisöihin, kuten kaikkeen muuhunkin, määräytyy arvojen avulla. Arvot ovat itsestään selvä osa organisaatiokulttuuria, jota voidaan tarkastella myös akselilla sitoutuminen-sitoutumattomuus. Sitoutumista korostavan kulttuurin jäseninä hyväksymme organisaation päämäärät sekä keinot niiden saavuttamiseksi.
Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteina ovat organisaation virallisten arvojen tiedostaminen, niiden toteutuminen operatiivisella tasolla sekä se, onko arvojen tiedostamisella yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen. Varsinainen tutkimusongelma kysymyksen muodossa on tiedostetaanko organisaation asettamat arvot operatiivisella tasolla sekä onko arvojen tiedostamisella yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen?
Tutkimuksen teoriaosassa tutustuttiin ensin siihen, mitä arvot ovat, miten ne luokitellaan ja miten ne vaikuttavat yksilön käyttäytymisessä. Teoriaosassa tarkasteltiin myös arvojen muuttumista sekä arvokoriperiaatetta. Teorian toisessa osassa tutustuttiin sitoutumiseen, miten sitoutuminen ilmenee ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksen empiirisessä osassa arvojen toteutumista tarkasteltiin arvokoriperiaatteen avulla. Arvokoriin kuuluu neljä osa-aluetta: taloudelliset arvot, asiakasarvot, yhteistyöarvot sekä kehitykseen liittyvät arvot. Sitoutumista tarkasteltiin affektiivisen, laskelmoivan sekä normatiivisen sitoutumisen pohjalta. Tutkimuksen empiria toteutettiin kvantitatiivisena case-tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoitujen kysymyslomakkeiden avulla. Tutkimus toteutettiin Atria Oyj:n tytäryhtiössä A-Logistiikka Oy:ssä.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation virallisia arvoja ei tiedosteta operatiivi-sella tasolla kovin hyvin. Kaikki arvot eivät myöskään toteudu käytännön työssä. Tutkimuksen avulla ei voitu osoittaa, että organisaation virallisten arvojen tiedostamisella olisi yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen.
Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteina ovat organisaation virallisten arvojen tiedostaminen, niiden toteutuminen operatiivisella tasolla sekä se, onko arvojen tiedostamisella yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen. Varsinainen tutkimusongelma kysymyksen muodossa on tiedostetaanko organisaation asettamat arvot operatiivisella tasolla sekä onko arvojen tiedostamisella yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen?
Tutkimuksen teoriaosassa tutustuttiin ensin siihen, mitä arvot ovat, miten ne luokitellaan ja miten ne vaikuttavat yksilön käyttäytymisessä. Teoriaosassa tarkasteltiin myös arvojen muuttumista sekä arvokoriperiaatetta. Teorian toisessa osassa tutustuttiin sitoutumiseen, miten sitoutuminen ilmenee ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksen empiirisessä osassa arvojen toteutumista tarkasteltiin arvokoriperiaatteen avulla. Arvokoriin kuuluu neljä osa-aluetta: taloudelliset arvot, asiakasarvot, yhteistyöarvot sekä kehitykseen liittyvät arvot. Sitoutumista tarkasteltiin affektiivisen, laskelmoivan sekä normatiivisen sitoutumisen pohjalta. Tutkimuksen empiria toteutettiin kvantitatiivisena case-tutkimuksena. Aineisto kerättiin strukturoitujen kysymyslomakkeiden avulla. Tutkimus toteutettiin Atria Oyj:n tytäryhtiössä A-Logistiikka Oy:ssä.
Tutkimustulokset osoittavat, että organisaation virallisia arvoja ei tiedosteta operatiivi-sella tasolla kovin hyvin. Kaikki arvot eivät myöskään toteudu käytännön työssä. Tutkimuksen avulla ei voitu osoittaa, että organisaation virallisten arvojen tiedostamisella olisi yhteyttä organisaatioon sitoutumiseen.