MBA-kouluksen vaikuttavuus
Teikari ja Åttman, Juha ja Tomi (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään aluksi johdon kompetensseja, kompe-tenssimalleja ja kompetenssien kehittämistä. Johdon kehittämiseen ja koulutuk-seen liittyvässä osiossa tarkastellaan koulutusta kehittämismenetelmänä, koulu-tustarvetta, koulutuksen vaikuttavuutta, oppimista koulutuksen tavoitteena sekä Master of Business Admistration-koulutusohjelmaa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko MBA-täydennyskoulutusohjelmalla vaikuttavuutta johdon kompe-tensseihin ja sitä kautta organisaatioon. Aineisto on kerätty haastatteluilla, jotka sisälsivät laajoja avoimia kysymyksiä. Kysymykset käsittelivät omien taitojen kehittymistä sekä organisaation kehittymistä. Kysymyksillä pyrittiin löytämään tietoa koulutusohjelman vaikuttavuudesta. Haastatteluaineisto koostuu 14 hen-kilön vastauksista, jotka ovat suorittaneet MBA-ohjelman Levon-instituutissa. Tutkimus rajattiin koskemaan yksityisen sektorin palveluksessa olevia henkilöi-tä. Aineisto on analysoitu kvalitatiivisesti käyttämällä sisällön analyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutuksella on vaikutusta omien kompetens-sien ja organisaation kehittymiseen. Omien käsitysten vahvistuminen nousi esiin suurimpana vaikutustekijänä. Useat vastaajista olivat delegoineet töitä alaisilleen ja kiinnittäneet huomiota ajanhallintaan. Alaisiin oli myös kiinnitetty enemmän huomiota ja kommunikointi oli lisääntynyt. Vastaajat kokivat myös suhdeverkostonsa kasvaneen. Osittain koettiin myös oman yrityksen ja toimi-alan tuntemuksen kasvaneen. Lopputyön kautta yritykseen saatiin tuotua jokin uusi toiminto tai sen nykyinen toiminta sai varmistuksen oikeasta suunnasta. Osa vastaajista kertoi koulutuksen nopeuttaneen yrityksen kasvua tai sen kasvu koettiin hallitummaksi. Alaisia oli koulutettu enemmän ja heitä oli kannustettu siihen. Kehityskeskusteluiden määrään ja laatuun oli myös kiinnitetty huomiota.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutuksella on vaikutusta omien kompetens-sien ja organisaation kehittymiseen. Omien käsitysten vahvistuminen nousi esiin suurimpana vaikutustekijänä. Useat vastaajista olivat delegoineet töitä alaisilleen ja kiinnittäneet huomiota ajanhallintaan. Alaisiin oli myös kiinnitetty enemmän huomiota ja kommunikointi oli lisääntynyt. Vastaajat kokivat myös suhdeverkostonsa kasvaneen. Osittain koettiin myös oman yrityksen ja toimi-alan tuntemuksen kasvaneen. Lopputyön kautta yritykseen saatiin tuotua jokin uusi toiminto tai sen nykyinen toiminta sai varmistuksen oikeasta suunnasta. Osa vastaajista kertoi koulutuksen nopeuttaneen yrityksen kasvua tai sen kasvu koettiin hallitummaksi. Alaisia oli koulutettu enemmän ja heitä oli kannustettu siihen. Kehityskeskusteluiden määrään ja laatuun oli myös kiinnitetty huomiota.