Verkkoviestinnän kehitys Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestinnässä
Tammilehto, Sanna (2008)
Tammilehto, Sanna
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten www-sivujen rooli on muuttunut Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ulkoisessa viestinnässä kuuden vuoden ajanjaksolla. Tutkimuksessa selvitettiin myös miten seurakuntayhtymän www-sivut ovat muuttuneet sivujen uudistuksen myötä. Seurakuntayhtymän tiedotusyksikön näkemyksiä www:n roolista kokonaistiedotuksessa, www-sivujen kohderyhmistä ja sivujen pääviestistä selvitettiin sähköpostikyselyllä vuosina 2002 ja 2005. Tämän jälkeen tutkimuksessa selvitettiin, miten tiedotusyksiköiden näkemykset www:stä näkyivät seurakuntayhtymän omilla www-sivuilla. Sivuja tarkasteltiin ennen niiden uudistusta vuonna 2003 ja uudistuksen jälkeen vuonna 2008. Vanhoja ja uusia sivuja vertailtiin keskenään myös yleisen informoinnin, kohderyhmien ja interaktiivisten toimintojen osalta. Sivujen analysoinnin menetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimusaineistoa olivat kyselyistä saadut vastaukset ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän vanhat ja uudet www-sivut.
Tutkimuksessa selvisi, että www-sivujen merkitys on kasvanut seurakuntayhtymän viestinnässä, mutta www-sivut viestintäkanavana eivät kuitenkaan ole muita käytössä olevia viestimiä tärkeämpiä. Verkkoviestintää, seurakuntalehteä ja radiotoimintaa pidettiin tasavertaisina viestinnän keinoina.
Verkkoviestinnän merkityksen kasvu näkyi seurakuntayhtymän www-sivujen uudistuksessa. Suurimmat erot vanhojen ja uusien sivujen välillä olivat sivujen ulkoasussa, sisällöissä ja sisältöjen asettelussa sivuilla. Uudet www-sivut olivat vanhoja sivuja laajemmat. Perusasiasisällöt, eli seurakuntien toiminnasta ja palveluista tiedottaminen, olivat molemmilla sivuilla pitkälti samat, mutta uusilla sivuilla samoista asioista oli kerrottu laajemmin. Myös suurin osa seurakuntien kohderyhmistä oli huomioitu molemmilla sivuilla. Myös interaktiivisissa toiminnoissa sivujen välillä oli eroja; odotuksen mukaisesti uusilla www-sivuilla toimintoja oli enemmän.
Tutkimuksessa selvisi, että www-sivujen merkitys on kasvanut seurakuntayhtymän viestinnässä, mutta www-sivut viestintäkanavana eivät kuitenkaan ole muita käytössä olevia viestimiä tärkeämpiä. Verkkoviestintää, seurakuntalehteä ja radiotoimintaa pidettiin tasavertaisina viestinnän keinoina.
Verkkoviestinnän merkityksen kasvu näkyi seurakuntayhtymän www-sivujen uudistuksessa. Suurimmat erot vanhojen ja uusien sivujen välillä olivat sivujen ulkoasussa, sisällöissä ja sisältöjen asettelussa sivuilla. Uudet www-sivut olivat vanhoja sivuja laajemmat. Perusasiasisällöt, eli seurakuntien toiminnasta ja palveluista tiedottaminen, olivat molemmilla sivuilla pitkälti samat, mutta uusilla sivuilla samoista asioista oli kerrottu laajemmin. Myös suurin osa seurakuntien kohderyhmistä oli huomioitu molemmilla sivuilla. Myös interaktiivisissa toiminnoissa sivujen välillä oli eroja; odotuksen mukaisesti uusilla www-sivuilla toimintoja oli enemmän.