Keskustan ulkopuolisen kauppakeskuksen vaikutukset: Tapaustutkimus Lempäälän Ideaparkista
Talasmäki, Satu (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kauppakeskukset ovat haluttuja investointikohteita ja niiden osuus suomalaisessa vähittäiskaupassa on kasvanut. Niillä on merkittävä rooli ihmisten viihtymisessä sekä palvelujen käytön helpottamisessa. Kauppakeskusten perinteiset sijoittumispaikat, keskustat, ovat kuitenkin täyttyneet ja suurille kauppapai-koille ei löydy tilaa. Siksi kauppa on alkanut hakea entistä enemmän sijoittumispaikkoja keskustojen ulkopuolelta, jonne suuryksiköt laajoine parkkipaikkoineen mahtuvat. Kauppakeskusten rakentamista keskustojen ulkopuolelle puoltavat myös edullisemmat tonttihinnat kuin kaupunkikestoissa. Hajautunut yhdyskuntarakenne on kuitenkin ongelmallinen ja keskustan ulkopuolelle suuntautuvat kauppakes-kushankkeet aiheuttavat erimielisyyksiä. Ne ovat lisänneet pelkoa etenkin lähialueiden keskustojen palve-lurakenteiden muuttumisesta ja heikentymisestä, joka johtaa eriarvoisuuteen palvelujen saatavuudessa.
Tässä tutkielmassa selvitetään keskustan ulkopuolisen kauppakeskuksen vaikutuksia. Tutkimusongelma-na on selvittää millaisia vaikutuksia keskustan ulkopuolisella kauppakeskuksella on. Tutkielma on rajattu koskemaan kauppakeskusten taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia. Tutkielman keskeisin käsite on kauppakeskus, jolla tarkoitetaan liikerakennusta, jossa myymälät ja palvelut avautuvat sisään-päin käytäville tai keskusaukiolle. Vuokrattavan liiketilan määrä on yleensä vähintään 5000 huoneis-toneliömetriä ja myymälöitä on vähintään kymmenen. Kauppakeskuksessa on yleensä yksi tai useampi ankkuri- tai veturiyritys, joukko avainyrityksiä, muita myymälöitä ja palveluja. Palvelut voivat olla sekä kaupallisia että julkisia. Minkään yksittäisen yrityksen osuus liiketilan kokonaismäärästä ei ylitä 50 pro-senttia. Kauppakeskuksella on yhteinen johto ja markkinointi. Tutkimusongelmaan haetaan selvyyttä tapaustutkimuksen keinoin. Tapaukseksi on valittu Ideapark, joka avattiin vuonna 2006 Lempäälän Mar-jamäkeen. Tutkielmaa varten haastateltiin Lempäälän kuntalaisten, yrittäjien ja päättäjien edustajia.
Kauppakeskusten historia näyttää Suomessa ja Iso-Britanniassa varsin samanlaiselta, Suomessa kehitys on vain tapahtunut parikymmentä vuotta myöhemmin. Suomessa ollaan nyt tilanteessa, jossa Iso-Britannia oli jo 1990-luvun alkupuolella, kun monia kauppakeskushankkeita on suunnitteilla tai käynnis-sä. Iso-Britanniassa vastaava kehitys johti suureen huoleen ja sitä kautta edelleen sääntelyyn. Suomessa-kin varmasti pohditaan vielä rajoituksia suuria keskustojen ulkopuolisia kauppakeskuksia suunniteltaessa. Tämän samankaltaisen kehityskulun vuoksi tutkielman pohjana on käytetty Iso-Britanniassa aiheesta tehtyjä tutkimuksia, joita on monia. Keskustojen ulkopuoliset kauppakeskukset näyttävät varsin kieltei-siltä niin Iso-Britanniassa kuin Suomessakin julkisessa keskustelussa, vaikka ne eivät ehkä sittenkään ole niin huonoa kehitystä. Kauppakeskuskus Ideaparkin vaikutukset Lempäälän kunnalle ovat yllättävän myönteisiä taloudelliselta, sosiaaliselta ja ympäristön kannalta aiheuttaen kunnalle myönteistä kehitystä ja kasvua. Keskustojen kehittämisen ja keskustojen ulkopuolisten kauppakeskushankkeiden välille tulisi etsiä tasapaino, mutta keskustojen ulkopuolisia hankkeita ei tulisi tyrmätä tekemättä perusteellista tutki-musta.
Tässä tutkielmassa selvitetään keskustan ulkopuolisen kauppakeskuksen vaikutuksia. Tutkimusongelma-na on selvittää millaisia vaikutuksia keskustan ulkopuolisella kauppakeskuksella on. Tutkielma on rajattu koskemaan kauppakeskusten taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristövaikutuksia. Tutkielman keskeisin käsite on kauppakeskus, jolla tarkoitetaan liikerakennusta, jossa myymälät ja palvelut avautuvat sisään-päin käytäville tai keskusaukiolle. Vuokrattavan liiketilan määrä on yleensä vähintään 5000 huoneis-toneliömetriä ja myymälöitä on vähintään kymmenen. Kauppakeskuksessa on yleensä yksi tai useampi ankkuri- tai veturiyritys, joukko avainyrityksiä, muita myymälöitä ja palveluja. Palvelut voivat olla sekä kaupallisia että julkisia. Minkään yksittäisen yrityksen osuus liiketilan kokonaismäärästä ei ylitä 50 pro-senttia. Kauppakeskuksella on yhteinen johto ja markkinointi. Tutkimusongelmaan haetaan selvyyttä tapaustutkimuksen keinoin. Tapaukseksi on valittu Ideapark, joka avattiin vuonna 2006 Lempäälän Mar-jamäkeen. Tutkielmaa varten haastateltiin Lempäälän kuntalaisten, yrittäjien ja päättäjien edustajia.
Kauppakeskusten historia näyttää Suomessa ja Iso-Britanniassa varsin samanlaiselta, Suomessa kehitys on vain tapahtunut parikymmentä vuotta myöhemmin. Suomessa ollaan nyt tilanteessa, jossa Iso-Britannia oli jo 1990-luvun alkupuolella, kun monia kauppakeskushankkeita on suunnitteilla tai käynnis-sä. Iso-Britanniassa vastaava kehitys johti suureen huoleen ja sitä kautta edelleen sääntelyyn. Suomessa-kin varmasti pohditaan vielä rajoituksia suuria keskustojen ulkopuolisia kauppakeskuksia suunniteltaessa. Tämän samankaltaisen kehityskulun vuoksi tutkielman pohjana on käytetty Iso-Britanniassa aiheesta tehtyjä tutkimuksia, joita on monia. Keskustojen ulkopuoliset kauppakeskukset näyttävät varsin kieltei-siltä niin Iso-Britanniassa kuin Suomessakin julkisessa keskustelussa, vaikka ne eivät ehkä sittenkään ole niin huonoa kehitystä. Kauppakeskuskus Ideaparkin vaikutukset Lempäälän kunnalle ovat yllättävän myönteisiä taloudelliselta, sosiaaliselta ja ympäristön kannalta aiheuttaen kunnalle myönteistä kehitystä ja kasvua. Keskustojen kehittämisen ja keskustojen ulkopuolisten kauppakeskushankkeiden välille tulisi etsiä tasapaino, mutta keskustojen ulkopuolisia hankkeita ei tulisi tyrmätä tekemättä perusteellista tutki-musta.