PALVELUJEN TUOTTEISTAMINEN Case: ABB Oy Low Voltage Systems
Eskola, Juha (2014)
Eskola, Juha
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –tutkielma tehdään ABB Oy Low Voltage Systems -liiketoimintayksikön toimeksiantona ja sen tavoitteena on löytää sopiva palvelujen tuotteistamismalli ja kartoittaa nykyinen palvelutarjooma sekä löytää uusia potentiaalisa palveluja, tuoda esiin nykyiset hinnoittelutavat ja hinnoittelua varten tarvittavat mahdolliset kehitysideat sekä kuvata palvelujen myyntikanavat.
Tutkimuksen teoria osuus on jaettu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä käydään läpi mitä palvelujen tuotteistamisella tarkoitetaan, tuotteistamisen hyödyt ja asiakkaiden huomioiminen palveluja tuotteistettaessa. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään syvemmin palvelujen tuotteistamisen prosessia ja siihen liittyvien eri vaiheiden sisältöä.
Tutkimuksen empiriaosuuden alussa esitellään kohdeyrityksen liiketoimintaa ja mistä kohdeyrityksen liiketoiminta koostuu. Empiriaosuuden varsinainen case -osuus alkaa ABB:n globaalien palvelujen tuotteistamisen vaatimuksien kuvaamisella. Tämän jälkeen kuvataan kohdeyrityksen nykytilanne. Nykytilan kuvaukseen sisältyy muun muassa nykyisen palvelutarjooman selvittäminen ja potentiaalisten palvelujen sekä kehitysideoiden esitteleminen.
Uusi palvelujen tuotteistamismalli ja sen eri vaiheet pyritään rakentamaan teoria osuudessa esiteltyjen tuotteistamisprosessien pohjalta, huomioiden tuotteistamismallille asetut tavoitteet ja toiveet. Uusi tuotteistamismalli tullaan testaamaan valikoidulla tuotteistettavalla palvelutuotteella. Tuotteistamismallin testaamisella pyritään varmistamaan tuotteistamismallin toimivuus.
Lopuksi tutkitaan tutkimuksen onnistumista, haasteita ja tutkimuksen hyötyjä kohdeyritykselle. Tämän lisäksi käsitellään tarvittavia jatkotoimenpiteitä.
Tutkimuksen teoria osuus on jaettu kahteen osaan, jossa ensimmäisessä käydään läpi mitä palvelujen tuotteistamisella tarkoitetaan, tuotteistamisen hyödyt ja asiakkaiden huomioiminen palveluja tuotteistettaessa. Teoriaosuuden toisessa osassa käsitellään syvemmin palvelujen tuotteistamisen prosessia ja siihen liittyvien eri vaiheiden sisältöä.
Tutkimuksen empiriaosuuden alussa esitellään kohdeyrityksen liiketoimintaa ja mistä kohdeyrityksen liiketoiminta koostuu. Empiriaosuuden varsinainen case -osuus alkaa ABB:n globaalien palvelujen tuotteistamisen vaatimuksien kuvaamisella. Tämän jälkeen kuvataan kohdeyrityksen nykytilanne. Nykytilan kuvaukseen sisältyy muun muassa nykyisen palvelutarjooman selvittäminen ja potentiaalisten palvelujen sekä kehitysideoiden esitteleminen.
Uusi palvelujen tuotteistamismalli ja sen eri vaiheet pyritään rakentamaan teoria osuudessa esiteltyjen tuotteistamisprosessien pohjalta, huomioiden tuotteistamismallille asetut tavoitteet ja toiveet. Uusi tuotteistamismalli tullaan testaamaan valikoidulla tuotteistettavalla palvelutuotteella. Tuotteistamismallin testaamisella pyritään varmistamaan tuotteistamismallin toimivuus.
Lopuksi tutkitaan tutkimuksen onnistumista, haasteita ja tutkimuksen hyötyjä kohdeyritykselle. Tämän lisäksi käsitellään tarvittavia jatkotoimenpiteitä.