Arvostetuimpien ja vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustojen väliset erot
Syrjäpalo, Hannu (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan viiden arvostetuimman brändin ja viiden vähiten arvostetuimman brändin www-sivustoja vertailemalla niitä keskenään. Tavoitteena on selvittää minkälaisia eroja sivustoilla on.
Vertailtaviksi on valittu viisi www-sivuston ominaisuutta, jotka ovat aikaisemmissa tutkimuksissa nousseet keskeisiksi. Nuo ominaisuudet ovat vuorovaikutteisuus, ajankohtaisuus, yksilöllinen mukauttaminen, uskollisen asiakkaan huomioiminen ja alabrändeihin liittyvä sisältö. Näihin ominaisuuksiin liittyen on aineistosta eli vertailtavista www-sivustoista tehty havaintoja.
Vertailtavat www-sivustot näyttivät tarkasteltujen ominaisuuksien valossa olevan kokonaisuutena lähellä toisiaan. Arvostetuimpien brändien www-sivustot pärjäsivät kuitenkin vertailussa paremmin kuin vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustot. Tämä johtui siitä, että arvostetuimpien brändien www-sivustot olivat ajankohtaisemmat ja alabrändeihin liittyvää sisältöä löytyi niiltä enemmän. Vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustoilla uskollinen asiakas oli huomioitu paremmin kuin arvostetuimpien brändien www-sivustoilla. Muut vertailtavat ominaisuudet olivat lähellä toisiaan.
Pienistä eroista vertailtavien www-sivustojen kesken voidaan päätellä, että sekä arvostetuimpien että vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustot ovat lähellä toisiaan ja www-sivustoihin on panostettu molemmissa vertailuryhmissä. Sivustoja pidetään siis tärkeänä brändin rakennusvälineenä molemmissa vertailturyhmissä.
Vertailtaviksi on valittu viisi www-sivuston ominaisuutta, jotka ovat aikaisemmissa tutkimuksissa nousseet keskeisiksi. Nuo ominaisuudet ovat vuorovaikutteisuus, ajankohtaisuus, yksilöllinen mukauttaminen, uskollisen asiakkaan huomioiminen ja alabrändeihin liittyvä sisältö. Näihin ominaisuuksiin liittyen on aineistosta eli vertailtavista www-sivustoista tehty havaintoja.
Vertailtavat www-sivustot näyttivät tarkasteltujen ominaisuuksien valossa olevan kokonaisuutena lähellä toisiaan. Arvostetuimpien brändien www-sivustot pärjäsivät kuitenkin vertailussa paremmin kuin vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustot. Tämä johtui siitä, että arvostetuimpien brändien www-sivustot olivat ajankohtaisemmat ja alabrändeihin liittyvää sisältöä löytyi niiltä enemmän. Vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustoilla uskollinen asiakas oli huomioitu paremmin kuin arvostetuimpien brändien www-sivustoilla. Muut vertailtavat ominaisuudet olivat lähellä toisiaan.
Pienistä eroista vertailtavien www-sivustojen kesken voidaan päätellä, että sekä arvostetuimpien että vähiten arvostetuimpien brändien www-sivustot ovat lähellä toisiaan ja www-sivustoihin on panostettu molemmissa vertailuryhmissä. Sivustoja pidetään siis tärkeänä brändin rakennusvälineenä molemmissa vertailturyhmissä.