Multimedian vaikutus blogeihin ja verkkoviestintään
Suorsa, Noora (2008)
Suorsa, Noora
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten multimedia on vaikuttanut verkkoviestintään ja blogeihin. Alussa selvitettiin, mitä ovat verkkoviestintä, multimedia ja blogit sekä miten internetin kehitys ja mediakonvergenssi ovat vaikuttaneet verkkoviestintään ja multimedian käyttöön verkossa. Tutkimuksessa kartoitettiin verkkoviestinnän muotoja ja multimedian käyttöä verkkoviestinnässä.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla blogeja verkkoviestinnän ilmentymänä ja multimedian käyttöä blogeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten multimedia on muotoutunut osaksi blogeja ja miten se on muokannut blogeja genrenä. Lopuksi selvitettiin blogien suhdetta muihin viestinnän muotoihin ja blogien asemaa osana verkkoviestintää. Tutkimus oli teoreettinen. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita verkkoviestinnästä, blogeista sekä multimediasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että multimedia on tullut merkittäväksi osaksi verkkoviestintää. Sen käyttö on yleistynyt verkkoyhteyksien, digitaalisen median ja teknologian kehityksen myötä. Käyttäjien asema on tullut keskeisemmäksi: verkosto- ja yhteisöpalvelut, käyttäjien tuottama sisältö ja sosiaalinen media ovat merkittäviä verkkoviestinnän suuntauksia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että multimedia on muokannut blogigenreä. Sen ympärille on muodostunut erilaisia blogityyppejä, kuten kuva- audio- ja videoblogeja. Lisäksi havaittiin, että selkeää rajaa ja eroa tavallisen blogin, jossa käytetään multimediaelementtejä, ja erityisen blogityypin välille ei ole helppoa määrittää. Blogit ovat henkilökohtaisen julkaisun väline ja osa sosiaalista mediaa. Ne sijottuvat verkkoviestinnässsä verkkosivujen ja keskustelupalstojen väliin ja sisältävät paljon samankaltaisia piirteitä kuin verkosto- ja yhteisösivustot.
Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla blogeja verkkoviestinnän ilmentymänä ja multimedian käyttöä blogeissa. Lisäksi tarkasteltiin, miten multimedia on muotoutunut osaksi blogeja ja miten se on muokannut blogeja genrenä. Lopuksi selvitettiin blogien suhdetta muihin viestinnän muotoihin ja blogien asemaa osana verkkoviestintää. Tutkimus oli teoreettinen. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita verkkoviestinnästä, blogeista sekä multimediasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että multimedia on tullut merkittäväksi osaksi verkkoviestintää. Sen käyttö on yleistynyt verkkoyhteyksien, digitaalisen median ja teknologian kehityksen myötä. Käyttäjien asema on tullut keskeisemmäksi: verkosto- ja yhteisöpalvelut, käyttäjien tuottama sisältö ja sosiaalinen media ovat merkittäviä verkkoviestinnän suuntauksia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että multimedia on muokannut blogigenreä. Sen ympärille on muodostunut erilaisia blogityyppejä, kuten kuva- audio- ja videoblogeja. Lisäksi havaittiin, että selkeää rajaa ja eroa tavallisen blogin, jossa käytetään multimediaelementtejä, ja erityisen blogityypin välille ei ole helppoa määrittää. Blogit ovat henkilökohtaisen julkaisun väline ja osa sosiaalista mediaa. Ne sijottuvat verkkoviestinnässsä verkkosivujen ja keskustelupalstojen väliin ja sisältävät paljon samankaltaisia piirteitä kuin verkosto- ja yhteisösivustot.