Liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmät
Suopajärvi, Tatu (2008)
Suopajärvi, Tatu
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Liiketoimintaprosessit ovat yritysten tärkeintä omaisuutta. Yritysten tietojärjestelmät ja tekninen ympäristö mahdollistavat liiketoimintaprosessien suorittamisen ja kehittämisen muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Liiketoimintaprosessien hallinta on ennen kaikkea ajattelumalli tai filosofia, jonka tarkoituksena on liiketoimintaprosessien jatkuva kehittäminen. Tietojärjestelmillä pystytään kuitenkin tukemaan liiketoimintaprosessien hallintaa kaikissa liiketoimintaprosessin elinkaaren vaiheissa.
Tutkielman tavoitteena oli tutustua liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmistä löydettävään kirjalliseen aineistoon ja vertailla tätä käytännön järjestelmäprojekteissa saatuun kokemukseen. Kirjallisuuden ohessa käydään läpi markkinoilla olevien liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmien tarjoamia työkaluja prosessien hallinnan eri alueilla. Tutkielmassa tutustutaan myös perinteiseen järjestelmäintegraatioon. Koska liiketoimintaprosessit ylittävät yrityksen osastojen ja yksittäisten tietojärjestelmien rajat, toimiva integraatio on elintärkeä perusta nykyaikaisille liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmille.
Tutkielman aiheen valintaan vaikutti halu selvittää, mitä ominaisuuksia tietyn järjestelmän tulee sisältää, jotta sitä voitaisiin kutsua liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmäksi. Työssäni olen ollut mukana järjestelmäprojekteissa, joissa on käytetty vaihtelevasti eri järjestelmiä liiketoimintaprosessien hallinnan apuvälineinä. Kaikkein hallitsevimpana osa-alueena projekteissa ovat olleet hallintajärjestelmien kehittyneet ratkaisut järjestelmäintegraation haasteisiin. Liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmien työkalut ovat kehittyneet uusien järjestelmäversioiden kautta, samalla kuin liiketoimintaprosessien hallinnan standardit ovat valmistuneet. Kuitenkin hallintajärjestelmät tarjoavat edelleen pääosin erillisiä työkaluja verrattuna yhteen kokonaisvaltaiseen järjestelmään. Vakuuttavimmin hallintajärjestelmät toimivatkin edelleen järjestelmäintegraation teknisenä mahdollistajana.
Tutkielman tavoitteena oli tutustua liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmistä löydettävään kirjalliseen aineistoon ja vertailla tätä käytännön järjestelmäprojekteissa saatuun kokemukseen. Kirjallisuuden ohessa käydään läpi markkinoilla olevien liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmien tarjoamia työkaluja prosessien hallinnan eri alueilla. Tutkielmassa tutustutaan myös perinteiseen järjestelmäintegraatioon. Koska liiketoimintaprosessit ylittävät yrityksen osastojen ja yksittäisten tietojärjestelmien rajat, toimiva integraatio on elintärkeä perusta nykyaikaisille liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmille.
Tutkielman aiheen valintaan vaikutti halu selvittää, mitä ominaisuuksia tietyn järjestelmän tulee sisältää, jotta sitä voitaisiin kutsua liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmäksi. Työssäni olen ollut mukana järjestelmäprojekteissa, joissa on käytetty vaihtelevasti eri järjestelmiä liiketoimintaprosessien hallinnan apuvälineinä. Kaikkein hallitsevimpana osa-alueena projekteissa ovat olleet hallintajärjestelmien kehittyneet ratkaisut järjestelmäintegraation haasteisiin. Liiketoimintaprosessien hallintajärjestelmien työkalut ovat kehittyneet uusien järjestelmäversioiden kautta, samalla kuin liiketoimintaprosessien hallinnan standardit ovat valmistuneet. Kuitenkin hallintajärjestelmät tarjoavat edelleen pääosin erillisiä työkaluja verrattuna yhteen kokonaisvaltaiseen järjestelmään. Vakuuttavimmin hallintajärjestelmät toimivatkin edelleen järjestelmäintegraation teknisenä mahdollistajana.