Urheilutapahtuman elämyksellinen kehittäminen - Esteratsastuksen Tapiola Grand Prix-sarja
Suhonen, Outi (2010)
Suhonen, Outi
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Urheilu on viihteistynyt ja viihde on nykyään suurta bisnestä. Kansainväliset urheilutapahtumat keräävät yleisöä tuhansittain vapaa-ajan viettoon. Suomalaisen kansallisen tason urheilutapahtumien kohdalla todellisuus on varsin toinen: Ne ovat suurelle yleisölle monesti melko tuntemattomia ja katsojamääriltään pieniä. Näin on myös suomalaisen esteratsastuksen kohdalla. Tässä tutkielmassa tarkoituksena on analysoida, miten suomalaisen esteratsastuksen Tapiola Grand Prix -kilpailusarjaa olisi mahdollista kehittää tuotteena yleisön viihtyvyyden kannalta.
Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan sitä, mistä elementeistä Tapiola Grand Prix tällä hetkellä tuotteena muodostuu. Teoreettisessa osassa muodostetaan aiempia tutkimuksia ja kirjallisuutta hyväksikäyttäen kilpailusarjasta tuotemalli tarkastellen sitä, urheilutuotteen, palvelutuotteen ja tuotteen elämyksellisyyden näkökulmista.
Tutkielman empiirisessä osassa tarkastellaan Tapiola Grand Prixin elämyksellisyyttä yleisön näkökulmasta. Empiirinen osa toteutettiin touko-syyskuussa 2009 kvantitatiivisina kyselytutkimuksina neljässä Tapiola Grand Prixin osakilpailussa sekä finaalissa. Saatuja tuloksia on analysoitu tarkastellen niitä elämyksellisyyden rakentumiseen perustuvan mallin avulla, etsien erottautumismahdollisuuksia tätä kautta.
Tapiola Grand Prixin elämyksellisyys ei tulosten perusteella näytä korostuvan merkittävästi. Sarjalla on kehitettävää monella elämyksellisyyden osa-alueella, jotta sen voitaisiin todeta tuottavan yleisölleen ikimuistoisia hetkiä tai tavanomaisesta poikkeavia kokemuksia. Tällä hetkellä Tapiola Grand Prixiä pidetään melko tavanomaisena tapahtumana. Sarjan kehitystyö olisi syytä aloitta sen jo olemassa olevien elementtien toteutuksen
parantamisella. Kun tuote nykyisellään saadaan yleisöä tyydyttävälle tasolle, voidaan keskittyä sen elämyksellisyyden kehittämiseen muilta osin. Suurin tarve elämyksellisyyden osalta näyttää kohdistuvan Tapiola Grand Prixin teeman ja tarinallisuuden ympärille.
Tutkielman teoreettisessa osassa tarkastellaan sitä, mistä elementeistä Tapiola Grand Prix tällä hetkellä tuotteena muodostuu. Teoreettisessa osassa muodostetaan aiempia tutkimuksia ja kirjallisuutta hyväksikäyttäen kilpailusarjasta tuotemalli tarkastellen sitä, urheilutuotteen, palvelutuotteen ja tuotteen elämyksellisyyden näkökulmista.
Tutkielman empiirisessä osassa tarkastellaan Tapiola Grand Prixin elämyksellisyyttä yleisön näkökulmasta. Empiirinen osa toteutettiin touko-syyskuussa 2009 kvantitatiivisina kyselytutkimuksina neljässä Tapiola Grand Prixin osakilpailussa sekä finaalissa. Saatuja tuloksia on analysoitu tarkastellen niitä elämyksellisyyden rakentumiseen perustuvan mallin avulla, etsien erottautumismahdollisuuksia tätä kautta.
Tapiola Grand Prixin elämyksellisyys ei tulosten perusteella näytä korostuvan merkittävästi. Sarjalla on kehitettävää monella elämyksellisyyden osa-alueella, jotta sen voitaisiin todeta tuottavan yleisölleen ikimuistoisia hetkiä tai tavanomaisesta poikkeavia kokemuksia. Tällä hetkellä Tapiola Grand Prixiä pidetään melko tavanomaisena tapahtumana. Sarjan kehitystyö olisi syytä aloitta sen jo olemassa olevien elementtien toteutuksen
parantamisella. Kun tuote nykyisellään saadaan yleisöä tyydyttävälle tasolle, voidaan keskittyä sen elämyksellisyyden kehittämiseen muilta osin. Suurin tarve elämyksellisyyden osalta näyttää kohdistuvan Tapiola Grand Prixin teeman ja tarinallisuuden ympärille.