SISÄLTÖMARKKINOINTISTRATEGIAN KONSTRUOINTI Case C2 Advertising
Suhonen, Hilla (2014)
Suhonen, Hilla
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Digitaalisuus ja sosiaalinen media ovat muuttaneet perinpohjaisesti niin markkinointikommunikaation luonnetta kuin tapaa, jolla asiakkaat kommunikoivat yritysten ja brändien kanssa (Berthon, Pitt & Campbell 2008). Kuluttajat elävät jatkuvassa informaatioähkyssä, joten yritysten markkinointiviestien kommunikoiminen kuluttajille on yhä haastavampaa. Sisältömarkkinoinnin keinoin yritykset voivat tuottaa mielenkiintoista ja relevanttia sisältöä, jota halutut kohdeyleisöt kuluttavat mielellään. Kanavavalinnat voivat olla lähes mitä tahansa – uutiskirje, resepti, Facebook-status – mutta ensiarvoisen tärkeää sisältömarkkinoinnissa on muistaa johdonmukaisuus, säännöllisyys ja pitkäjänteisyys.
Tutkimuksessani tarkoituksena oli konstruoida sisältömarkkinointistrategia vaasalaiselle mainostoimistolle, C2 Advertisingille. Mainostoimistolle oli mielenkiintoista tuottaa sisältömarkkinointia, ja työssäni community managerina aihe oli läheinen. Ilmiökentän tarkempi tutkiminen, mittariston kehittäminen ja haastattelujen avulla aiheeseen syvemmälle sisälle pääseminen olivat tutkimukseni innoittajia. Sosiaalinen media oli vahvasti läsnä sisältömarkkinoinnin viitekehyksenä, ja sisältömarkkinoinnin KPI:t (Key Performance Indicators) suhteutin REAN-mallin viitekehykseen. Aineistoina käytin Facebook- ja internetsivuanalytiikkoja sekä toteuttamani asiantuntijahaastattelun tuloksia.
Tärkeintä sisältömarkkinointistrategiassa on valituille kohderyhmille säännöllisesti tuotettu relevantti, hyödyllinen ja kiinnostava sisältö. C2 Advertisingin tapauksessa strategian keskiössä ovat tavoitteet, kohderyhmät ja sisällöt. Sisällöissä tulee keskittyä voimakkaammin 1) laadukkaisiin tekstisisältöihin 2) pitkiin ja lyhyisiin videosisältöihin sekä 3) referenssien esittelyyn. Brändin rentouden ja asiantuntevuuden tulee olla tasapainossa. Sisältömarkkinointia tulee myös mitata jatkuvasti tavoitteisiin peilaten, jotta toimintaa voidaan hioa. KPI-taulukko REAN-mallin viitekehyksessä on tässä apuna – tosin pitkän ja lyhyen aikavälin suhde tavoitteiden asettamisessa tulee huomioida, jottei tekemisestä tule sisältömarkkinoinnin asemesta kampanjatyylistä.
Tutkimuksessani tarkoituksena oli konstruoida sisältömarkkinointistrategia vaasalaiselle mainostoimistolle, C2 Advertisingille. Mainostoimistolle oli mielenkiintoista tuottaa sisältömarkkinointia, ja työssäni community managerina aihe oli läheinen. Ilmiökentän tarkempi tutkiminen, mittariston kehittäminen ja haastattelujen avulla aiheeseen syvemmälle sisälle pääseminen olivat tutkimukseni innoittajia. Sosiaalinen media oli vahvasti läsnä sisältömarkkinoinnin viitekehyksenä, ja sisältömarkkinoinnin KPI:t (Key Performance Indicators) suhteutin REAN-mallin viitekehykseen. Aineistoina käytin Facebook- ja internetsivuanalytiikkoja sekä toteuttamani asiantuntijahaastattelun tuloksia.
Tärkeintä sisältömarkkinointistrategiassa on valituille kohderyhmille säännöllisesti tuotettu relevantti, hyödyllinen ja kiinnostava sisältö. C2 Advertisingin tapauksessa strategian keskiössä ovat tavoitteet, kohderyhmät ja sisällöt. Sisällöissä tulee keskittyä voimakkaammin 1) laadukkaisiin tekstisisältöihin 2) pitkiin ja lyhyisiin videosisältöihin sekä 3) referenssien esittelyyn. Brändin rentouden ja asiantuntevuuden tulee olla tasapainossa. Sisältömarkkinointia tulee myös mitata jatkuvasti tavoitteisiin peilaten, jotta toimintaa voidaan hioa. KPI-taulukko REAN-mallin viitekehyksessä on tässä apuna – tosin pitkän ja lyhyen aikavälin suhde tavoitteiden asettamisessa tulee huomioida, jottei tekemisestä tule sisältömarkkinoinnin asemesta kampanjatyylistä.