Hjärtats tunga brand – emotivitet i poesi
Sirén, Emma (2009)
Sirén, Emma
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
I min avhandling pro gradu har jag analyserat emotiva adjektiv, particip och referenter i poesi. Analysmaterialet består av s. 9–33 i Pär Lagerkvists Aftonland, s. 93–105 i Solveig von Schoultz verk Nätet, s. 5–23 diktboken Blodbok av Christine Falkenland och s. 9–22 i Thomas Warburtons Tid efter Annan. Materialet från Aftonland har mest emotiva adjektiv och particip med en frekvens på 16,38 % (av alla adjektiv och particip), materialet från Tid efter annan har minst emotiva adjektiv och particip med en frekvens på 4,20 %. Blodbok har en frekvens på 15,52 % och Nätet har en frekvens på 5,38 %. Resultatet kan ha samband med temat i poesiverken. Aftonland och Blodbok behandlar båda döden.
Referenterna har delats in i begreppstyp (saker och ting, aktivitet, egenskap), och i abstrakt eller konkret företeelse. I materialet finns 33 referenter som hör till saker och ting, 9 som hör till aktivitet. Det finns åtta referenter som ”hjälper” adjektiven och participen att bli emotiva; försvarslösa hjärta, strömmande misströstan, omutbara ensamhet, stumt vittne, bortdunstad jag, tystat vittne, återhållen rytning och stumma ångest. Analysen gör jag på basis av Svensk ordbok (2003), och på basis av min egen uppfattning.
Jag har också gjort en enkätundersökning, angående emotiva adjektiv och particip i poesi. Informanterna är sex till antalet, tre kvinnor och tre män. De har fått fylla i på en fem-gradig skala om de ansåg de markerade adjektiven och participen (från Aftonland) väcka inga känslor eller starka känslor och negativa eller positiva känslor. Vidare fick de ge synonymer och skriva om hur de upplevde dikterna i sin helhet. Resultatet från enkätundersökningen visar samma tendenser som den beskrivande analysen av de emotiva adjektiven och participen. Informanterna anser att adjektivet död är emotivt, vilket jag inte anser vara emotivt. Vidare anser jag i den beskrivande analysen att tung och stum är emotivt, vilket inte informanterna anser. Det ord som väcker starkast känslor hos informanterna är participet förhärjat med medeltalet 4,2, förundrad väcker minst känslor med medeltalet 2,2, men väcker också mest positiva känslor med medeltalet 3,5.
Referenterna har delats in i begreppstyp (saker och ting, aktivitet, egenskap), och i abstrakt eller konkret företeelse. I materialet finns 33 referenter som hör till saker och ting, 9 som hör till aktivitet. Det finns åtta referenter som ”hjälper” adjektiven och participen att bli emotiva; försvarslösa hjärta, strömmande misströstan, omutbara ensamhet, stumt vittne, bortdunstad jag, tystat vittne, återhållen rytning och stumma ångest. Analysen gör jag på basis av Svensk ordbok (2003), och på basis av min egen uppfattning.
Jag har också gjort en enkätundersökning, angående emotiva adjektiv och particip i poesi. Informanterna är sex till antalet, tre kvinnor och tre män. De har fått fylla i på en fem-gradig skala om de ansåg de markerade adjektiven och participen (från Aftonland) väcka inga känslor eller starka känslor och negativa eller positiva känslor. Vidare fick de ge synonymer och skriva om hur de upplevde dikterna i sin helhet. Resultatet från enkätundersökningen visar samma tendenser som den beskrivande analysen av de emotiva adjektiven och participen. Informanterna anser att adjektivet död är emotivt, vilket jag inte anser vara emotivt. Vidare anser jag i den beskrivande analysen att tung och stum är emotivt, vilket inte informanterna anser. Det ord som väcker starkast känslor hos informanterna är participet förhärjat med medeltalet 4,2, förundrad väcker minst känslor med medeltalet 2,2, men väcker också mest positiva känslor med medeltalet 3,5.