Strategisten allianssien määrittely, motivaatioperusta ja menestystekijät kirjallisuudessa
Sinisalo, Jonne (2012)
Sinisalo, Jonne
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan strategisia alliansseja. Tutkimuksessa luodaan ymmärrystä strategisista alliansseista sekä niiden perustamissyistä sekä selvitetään ja analysoidaan strategisten allianssien erilaisia menestystekijöitä.
Strategiset allianssit ovat ilmiönä hyvin moninainen, joille ainoastaan luovuus ja mielikuvitus asettavat rajat. Myös kirjallisuus aiheesta on hyvin laajaa, kirjallisuudessakaan ei ole saavutettu yhteisymmärrystä niistä kriteereistä, joilla strategisia alliansseja voitaisiin tarkasti kategorisoida. Kirjallisuudesta on kuitenkin tunnistettavissa yhteisiä tekijöitä, joilla strategisia alliansseja voidaan kuvailla, kuten yhteisöllisyys, vastavuoroisuus sekä itsenäisen aseman säilyttäminen. Tavallisimmin alliansseja on eroteltu sen suhteen perustuvatko allianssit sopimukseen vaiko partnereiden omistusosuuksiin.
Motiivit allianssin perustamiseksi saattavat vaihdella hyvinkin paljon toisistaan. Motiivit voidaan tiivistää neljään eri luokkaan: markkina- ja teknologiaperustaisiin motiiveihin, näiden yhdistelmiin sekä oppimiseen. Yhteisenä nimittäjänä näille vaihteleville motiiveille voidaan kuitenkin löytää yritysten rajallisuudesta. Tämä kykyjen rajallisuus on näkynyt niin pienten kuin suurtenkin yritysten kohdalla. Strategisten allianssien menestystekijöitä voidaan lähestyä strategisten, organisationaalisten sekä sosiaalisten teemojen kautta. Kirjallisuuden mukaan käyttäytymykselliset tekijät selittävät menestystä paremmin kuin rakenteelliset tekijät. Avoimuutta ei voida itsessään nostaa menestystekijäksi, mutta kirjallisuuden perusteella on havaittavissa, että avoimuus voidaan nähdä epäsuorana menestystekijänä.
Strategiset allianssit ovat ilmiönä hyvin moninainen, joille ainoastaan luovuus ja mielikuvitus asettavat rajat. Myös kirjallisuus aiheesta on hyvin laajaa, kirjallisuudessakaan ei ole saavutettu yhteisymmärrystä niistä kriteereistä, joilla strategisia alliansseja voitaisiin tarkasti kategorisoida. Kirjallisuudesta on kuitenkin tunnistettavissa yhteisiä tekijöitä, joilla strategisia alliansseja voidaan kuvailla, kuten yhteisöllisyys, vastavuoroisuus sekä itsenäisen aseman säilyttäminen. Tavallisimmin alliansseja on eroteltu sen suhteen perustuvatko allianssit sopimukseen vaiko partnereiden omistusosuuksiin.
Motiivit allianssin perustamiseksi saattavat vaihdella hyvinkin paljon toisistaan. Motiivit voidaan tiivistää neljään eri luokkaan: markkina- ja teknologiaperustaisiin motiiveihin, näiden yhdistelmiin sekä oppimiseen. Yhteisenä nimittäjänä näille vaihteleville motiiveille voidaan kuitenkin löytää yritysten rajallisuudesta. Tämä kykyjen rajallisuus on näkynyt niin pienten kuin suurtenkin yritysten kohdalla. Strategisten allianssien menestystekijöitä voidaan lähestyä strategisten, organisationaalisten sekä sosiaalisten teemojen kautta. Kirjallisuuden mukaan käyttäytymykselliset tekijät selittävät menestystä paremmin kuin rakenteelliset tekijät. Avoimuutta ei voida itsessään nostaa menestystekijäksi, mutta kirjallisuuden perusteella on havaittavissa, että avoimuus voidaan nähdä epäsuorana menestystekijänä.