Tulevaisuuden kehykset pörssiyhtiöiden tulosvideoissa
Siirtola, Riina (2017)
Siirtola, Riina
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Taloudellisesta tuloksesta tiedottaminen kuuluu tiedonantovelvollisuuden nojalla pörssiyritysten tärkeimpiin viestinnällisiin tehtäviin. Pörssiyritykset informoivat sijoittajia ja muita sidosryhmiään velvoitetun taloudellisen raportoinnin kautta, mutta välittävät myös paljon vapaaehtoisesti tuotettua taloudellista informaatiota, esimerkiksi kertomalla näkemyksiään yrityksen tulevaisuudesta ja järjestämällä analyytikoille ja sijoittajille suunnattuja konferenssipuheluita tulosjulkistusten yhteydessä.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten pörssiyritykset kehystävät tulevaisuuttaan tulosjulkistustilaisuuksissa. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan kotimaisen pörssiyrityksen tilinpäätöstilaisuuksien tulosvideoista ja niiden transkriboiduista versioista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kehysanalyysia. Kehyksiä eritellään aineistosta analysoimalla videoiden johdon esityksissä esiintyviä retorisia keinoja sekä sitä, mikä kehyksissä nähdään ongelmana, mikä ongelman syynä ja millaisia ratkaisuehdotuksia tulevaisuuden suhteen esitetään.
Aineistosta nousi esiin neljä kehystä, jotka on nimetty vahvuuksien, kehittymisen, markkinoiden vaikutusten ja ongelmien tunnistamisen kehyksiksi. Selkeimpänä kehyksenä toimi vahvuuksien kehys, jossa yritykset kertoivat tulevaisuuden odotuksistaan itsevarmasti ja luottavaisesti. Kehittymisen kehyksessä tulevaisuutta pyrittiin vahvistamaan kehittymisen kautta. Markkinoiden vaikutusten kehyksessä ongelmana nähtiin haastava ja vaikea markkinatilanne, joka tulee osaltaan vaikuttamaan yrityksen tulevaisuuteen. Ongelmien tunnistamisen kehyksessä yritykset toivat puolestaan avoimesti esille myös tulevaisuuteen negatiivisesti vaikuttavia asioita.
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten pörssiyritykset kehystävät tulevaisuuttaan tulosjulkistustilaisuuksissa. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan kotimaisen pörssiyrityksen tilinpäätöstilaisuuksien tulosvideoista ja niiden transkriboiduista versioista. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kehysanalyysia. Kehyksiä eritellään aineistosta analysoimalla videoiden johdon esityksissä esiintyviä retorisia keinoja sekä sitä, mikä kehyksissä nähdään ongelmana, mikä ongelman syynä ja millaisia ratkaisuehdotuksia tulevaisuuden suhteen esitetään.
Aineistosta nousi esiin neljä kehystä, jotka on nimetty vahvuuksien, kehittymisen, markkinoiden vaikutusten ja ongelmien tunnistamisen kehyksiksi. Selkeimpänä kehyksenä toimi vahvuuksien kehys, jossa yritykset kertoivat tulevaisuuden odotuksistaan itsevarmasti ja luottavaisesti. Kehittymisen kehyksessä tulevaisuutta pyrittiin vahvistamaan kehittymisen kautta. Markkinoiden vaikutusten kehyksessä ongelmana nähtiin haastava ja vaikea markkinatilanne, joka tulee osaltaan vaikuttamaan yrityksen tulevaisuuteen. Ongelmien tunnistamisen kehyksessä yritykset toivat puolestaan avoimesti esille myös tulevaisuuteen negatiivisesti vaikuttavia asioita.