Likviditeetin, Volatiliteetin ja Markkinoiden aikaisemman menestyksen vaikutus Momemtum-strategiaan
Sihvo, Jonne (2015)
Sihvo, Jonne
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan likviditeetin, volatiliteetin ja markkinoiden aikaisemman menestyksen vaikutusta momentum-ilmiön tuottoihin. Momentum-ilmiö on sijoitusstrategia, joka perustuu aikaisempien voittajaosakkeiden ostamiseen ja aikaisempien häviäjäosakkeiden myymiseen. Momentum-ilmiö on markkina-anomalia, jolla pystytään saavuttamaan epänormaaleja tuottoja markkinoilta.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu tutkimuksen kannalta olennaisesta rahoitusalan teoriasta. Teoriassa käydään läpi tarvittavia malleja sekä aikaisempaa tutkimusta momentum-ilmiöstä. Tutkimuksen aineisto koostuu 75:stä suomalaisesta osakkeesta.
Tutkimuksen empiirinen osa on tehty käyttämällä regressiomallia, jossa momentum-strategian tuottoja selitetään likviditeetin, volatiliteetin ja markkinoiden aikaisemman menestyksen mukaan. Tutkimuksessa muodostetaan ensin 16 eri momentum-strategiaa, joista valitaan yksi lopulliseen regressioon. Regressiomallissa käytetään Faman ja Frenchin kolmen faktorin mallia pohjana, johon on lisätty edellä mainitut markkinamuuttujat.
Tutkimuksen tuloksista havaitaan, että momentum-ilmiö esiintyy Suomen osakemarkkinoilla. Momentum-strategiat tuottavat 0,66-0,98% kuukaudessa strategiasta riippuen. Likviditeetti, volatiliteetti ja markkinoiden aikaisempi menestys vaikuttavat negatiivisesti momentum-strategian tuottoihin. Tilastollisesti merkittäviä ovat kuitenkin vain volatiliteetti ja markkinoiden aikaisempi menestys. Likviditeetillä huomataan olevan lievää merkitystä. Volatiliteetin kasvu vähentää momentum-strategian tuottoja 7% ja markkinoiden ollessa laskusuhdanteessa momentum-strategian tuotot laskevat 1,2%.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostuu tutkimuksen kannalta olennaisesta rahoitusalan teoriasta. Teoriassa käydään läpi tarvittavia malleja sekä aikaisempaa tutkimusta momentum-ilmiöstä. Tutkimuksen aineisto koostuu 75:stä suomalaisesta osakkeesta.
Tutkimuksen empiirinen osa on tehty käyttämällä regressiomallia, jossa momentum-strategian tuottoja selitetään likviditeetin, volatiliteetin ja markkinoiden aikaisemman menestyksen mukaan. Tutkimuksessa muodostetaan ensin 16 eri momentum-strategiaa, joista valitaan yksi lopulliseen regressioon. Regressiomallissa käytetään Faman ja Frenchin kolmen faktorin mallia pohjana, johon on lisätty edellä mainitut markkinamuuttujat.
Tutkimuksen tuloksista havaitaan, että momentum-ilmiö esiintyy Suomen osakemarkkinoilla. Momentum-strategiat tuottavat 0,66-0,98% kuukaudessa strategiasta riippuen. Likviditeetti, volatiliteetti ja markkinoiden aikaisempi menestys vaikuttavat negatiivisesti momentum-strategian tuottoihin. Tilastollisesti merkittäviä ovat kuitenkin vain volatiliteetti ja markkinoiden aikaisempi menestys. Likviditeetillä huomataan olevan lievää merkitystä. Volatiliteetin kasvu vähentää momentum-strategian tuottoja 7% ja markkinoiden ollessa laskusuhdanteessa momentum-strategian tuotot laskevat 1,2%.