Osaamisen kehittäminen toimittajasuhteessa
Seppälä, Päivi (2014)
Seppälä, Päivi
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena on yrityksen kyvykkyys johtaa ja hallita toimittajasuhteen osaamista. Edellytykset organisaation kilpailukyvylle ja tuottavuudelle luodaan syventämällä yhteistyötä toimittajien kanssa ja varmistamalla osaaminen toimittajasuhteessa. Tutkielmassa tarkastellaan toimittajasuhteen osaamisen kehittämistä laadun näkökulmasta.
Tutkimusongelmana on osaamisen varmistaminen toimittajasuhteessa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millaisia osaamisen toimintatapoja yrityksellä tulee olla toimittajasuhteen osaamisen hallintaan. Toimittajasuhteella tarkoitetaan tässä asiakkaan ja toimittajan välistä yhteistyötä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään konstruktiivista tutkimusotetta. Sen mukaan tutkimuksessa luodaan malli, jolla saadaan ratkaisu toimittajasuhteen osaamisen hallintaan. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kohdeyrityksessä tehtyjen haastattelujen avulla. Haastatteluaineistossa selvitetään tekijöitä, jotka vaikuttavat toimittajasuhteen osaamiseen ja pohditaan keinoja osaamisen kehittämiseen.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena keskeisiä toimittajasuhteen osaamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kommunikointitavat, organisaatiokulttuuri ja kulttuurierot. Valmistettavuudessa korostuivat tuotekehityksen dokumentaation selkeys ja toimittajan teknologinen kyvykkyys. Osaamiseen voidaan vaikuttaa myös toimittajan arvioinnilla ja laatutyökaluja hyödyntämällä. Toimittajayhteistyössä osaaminen vahvistuu pitkän ajan suhteissa, kun molemmat osapuolet oppivat toisiltaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli, jolla toimittajasuhteen osaamista voidaan kehittää. Malli kuvaa tekijöitä, jotka vaikuttavat osaamiseen ja toimittajayhteistyöhön. Mallissa annetaan keinot toimittajan osaamisen varmistamiseksi niin, että toimittajalta saadaan hyvää laatua. Mallia voidaan soveltaa myös muiden yritysten toimittajasuhteiden osaamisen kehittämisessä.
Tutkimusongelmana on osaamisen varmistaminen toimittajasuhteessa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, millaisia osaamisen toimintatapoja yrityksellä tulee olla toimittajasuhteen osaamisen hallintaan. Toimittajasuhteella tarkoitetaan tässä asiakkaan ja toimittajan välistä yhteistyötä.
Tutkimusmenetelmänä käytetään konstruktiivista tutkimusotetta. Sen mukaan tutkimuksessa luodaan malli, jolla saadaan ratkaisu toimittajasuhteen osaamisen hallintaan. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kohdeyrityksessä tehtyjen haastattelujen avulla. Haastatteluaineistossa selvitetään tekijöitä, jotka vaikuttavat toimittajasuhteen osaamiseen ja pohditaan keinoja osaamisen kehittämiseen.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena keskeisiä toimittajasuhteen osaamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kommunikointitavat, organisaatiokulttuuri ja kulttuurierot. Valmistettavuudessa korostuivat tuotekehityksen dokumentaation selkeys ja toimittajan teknologinen kyvykkyys. Osaamiseen voidaan vaikuttaa myös toimittajan arvioinnilla ja laatutyökaluja hyödyntämällä. Toimittajayhteistyössä osaaminen vahvistuu pitkän ajan suhteissa, kun molemmat osapuolet oppivat toisiltaan.
Tutkimuksen tuloksena saatiin malli, jolla toimittajasuhteen osaamista voidaan kehittää. Malli kuvaa tekijöitä, jotka vaikuttavat osaamiseen ja toimittajayhteistyöhön. Mallissa annetaan keinot toimittajan osaamisen varmistamiseksi niin, että toimittajalta saadaan hyvää laatua. Mallia voidaan soveltaa myös muiden yritysten toimittajasuhteiden osaamisen kehittämisessä.