MIKÄ NOSTAA POLTTOAINEEN HINTAA JUURI NYT - Kielletyt kilpailunrajoitukset -
Seppälä, Maija Pauliina (2013)
Seppälä, Maija Pauliina
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Polttava puheenaihe vuodesta toiseen on polttoaine hinnoittelu ja varsinkin sen korkea hinnoittelu. Polttoaineen hinnat nousevat koko ajan, joka vaikuttaa koko kansanta-louteen niin kuluttajiin kuin elinkeinoharjoittajiin. Tässä tutkimuksessa käydään läpi polttoaineen hinnoittelua, ja polttoaineen vertikaalista integraatiota. Tutkitaan raaka-öljyä ja verrataan sitä yhtenä vaikuttavana tekijänä polttoainehinnoittelussa. Tutkimus-ta tarkastellaan myös kiellettyjen kilpailunrajoitusten näkökulmasta, eli tutkitaan mah-dollisia kartellin tai kielletyn määräävän markkina-aseman merkkejä polttoainemarkkinoilla.
Euroopan komission tärkeimpiä tavoitteita on kartellin estäminen ja poistaminen, joten Suomessakin on pyritty kehittelemään uusia keinoja joilla estää kartelleja tehokkaasti. Tavoitteissa on onnistuttu, sillä sen jälkeen Suomen kartellit ovat alkaneet pal-jastumaan. Tapauksia ei ole vielä monta, mutta muutama merkittävä.
Raakaöljyn hintaa seurataan myös hyvin intensiivisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan öljymarkkinoita ja sen hinnan vaikutusta polttoaineen hintaan. Huoltoasema-alan yrit-täjät näkevät tukkumyyjien hinnat epäreiluina. Tarkastelu kohdistuu huoltoasema-markkinoihin ja itsenäisten huoltamoyrittäjien tilanteeseen.
Suomen kilpailulain samaistuessa Euroopan kilpailuoikeuteen, ovat lain uudistukset olleet huomattavat. Tutkimuksessa keskitytään tutkimaan oikeuskäytäntöä ja mitä yh-tenäisiä laintulkintoja on määräävän markkina-aseman ja kartellin välillä. Polttoaine-markkinoilla on paljon merkkejä kartellista ja ala on hyvin ihanteellinen kartellin muo-dostumiselle. Yhteinen määräävä markkina-asema on kielletty kilpailulailla, ja sen tun-nus merkit soveltuisivat hyvin polttoainemarkkinoihin. Alasta on kuitenkin niukasti tietoa joka rajoitti tutkimuksen teoria osuutta.
Euroopan komission tärkeimpiä tavoitteita on kartellin estäminen ja poistaminen, joten Suomessakin on pyritty kehittelemään uusia keinoja joilla estää kartelleja tehokkaasti. Tavoitteissa on onnistuttu, sillä sen jälkeen Suomen kartellit ovat alkaneet pal-jastumaan. Tapauksia ei ole vielä monta, mutta muutama merkittävä.
Raakaöljyn hintaa seurataan myös hyvin intensiivisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan öljymarkkinoita ja sen hinnan vaikutusta polttoaineen hintaan. Huoltoasema-alan yrit-täjät näkevät tukkumyyjien hinnat epäreiluina. Tarkastelu kohdistuu huoltoasema-markkinoihin ja itsenäisten huoltamoyrittäjien tilanteeseen.
Suomen kilpailulain samaistuessa Euroopan kilpailuoikeuteen, ovat lain uudistukset olleet huomattavat. Tutkimuksessa keskitytään tutkimaan oikeuskäytäntöä ja mitä yh-tenäisiä laintulkintoja on määräävän markkina-aseman ja kartellin välillä. Polttoaine-markkinoilla on paljon merkkejä kartellista ja ala on hyvin ihanteellinen kartellin muo-dostumiselle. Yhteinen määräävä markkina-asema on kielletty kilpailulailla, ja sen tun-nus merkit soveltuisivat hyvin polttoainemarkkinoihin. Alasta on kuitenkin niukasti tietoa joka rajoitti tutkimuksen teoria osuutta.