Tietokoneen käytön opetus ja oppiminen yläkoulussa
Saunamäki, Lotta (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoite oli selvittää, mitä yläkouluikäiset mielestään oppivat käyttäessään tietokoneita koulussa. Lisäksi halusin selvittää, kokevatko yläkouluikäiset oppivansa koulussa tietokoneita käyttäessään ne asiat, jotka opettajat uskovat heidän oppivan ja jotka heidän olisi tarkoitus oppia Opetushallituksen asettamien tavoitteiden mukaan. Vertasin myös, onko tyttöjen ja poikien kyselylomakevastauksissa merkittäviä eroja saadakseni selville, onko tyttöjen ja poikien tietokoneen käytössä havaittavissa eroja.
Tutkimuksen aineisto koostuu kyselylomakkeiden vastauksista sekä neljän opettajan haastattelusta. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 75 yläkoulun oppilasta. Sekä haas-tatteluihin vastanneet opettajat että kyselylomakkeeseen vastanneet oppilaat ovat neljäl-tä erikokoiselta paikkakunnalta Pohjanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta. Valitsin kunnat, joissa koulut olivat, sen perusteella, että ne olivat tarpeeksi lähellä niin, että minun oli mahdollista matkustaa kouluihin teettämään kyselyt.
Tutkimusmenetelmänä käytin aineiston analyysissa sekä kvalitatiivista, että kvantitatii-vista lähestymistapaa. Kyselylomakkeen avoimien kysymysten vastauksia sekä haastat-teluvastauksia analysoin laadullisella sisällönanalyysilla ja strukturoitujen kysymysten vastauksia määrällisellä analyysilla.
Tutkimuksen mukaan pojat käyttävät tietokoneita ajallisesti hieman tyttöjä enemmän, tietävät vähän enemmän tietotekniikasta ja omistavat tyttöjä useammin oman tietoko-neen. Oppilaat oppivat mielestään koulussa tietokoneen käytöstä etenkin tietoteknisiä taitoja, tiedonhakua, kriittistä medialukutaitoa ja uuden tiedon sisällyttämistä vanhaan tietoon, eri oppiaineita, kymmensormijärjestelmän ja tekstinkäsittelyohjelman käyttöä sekä kehittämään tiedonhallintataitojaan. Lisäksi he oppivat vertailemaan, valikoimaan sekä hyödyntämään hankkimaansa tietoa ja käyttämään viestinnän ja median välineitä tiedonhankinnassa, tiedon välittämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Suu-rimmaksi osaksi oppilaiden oppimat asiat vastaavat niitä asioita, joita opettajienkin mie-lestä oppilaat oppivat tai oppilaiden tulisi oppia koulussa tietokoneen käytöstä. Opettaji-en haastattelujen mukaan yläkoulun tietokoneopetus vastaa pääosin Opetushallituksen suosituksia opetuksesta.
Tutkimuksen aineisto koostuu kyselylomakkeiden vastauksista sekä neljän opettajan haastattelusta. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 75 yläkoulun oppilasta. Sekä haas-tatteluihin vastanneet opettajat että kyselylomakkeeseen vastanneet oppilaat ovat neljäl-tä erikokoiselta paikkakunnalta Pohjanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta. Valitsin kunnat, joissa koulut olivat, sen perusteella, että ne olivat tarpeeksi lähellä niin, että minun oli mahdollista matkustaa kouluihin teettämään kyselyt.
Tutkimusmenetelmänä käytin aineiston analyysissa sekä kvalitatiivista, että kvantitatii-vista lähestymistapaa. Kyselylomakkeen avoimien kysymysten vastauksia sekä haastat-teluvastauksia analysoin laadullisella sisällönanalyysilla ja strukturoitujen kysymysten vastauksia määrällisellä analyysilla.
Tutkimuksen mukaan pojat käyttävät tietokoneita ajallisesti hieman tyttöjä enemmän, tietävät vähän enemmän tietotekniikasta ja omistavat tyttöjä useammin oman tietoko-neen. Oppilaat oppivat mielestään koulussa tietokoneen käytöstä etenkin tietoteknisiä taitoja, tiedonhakua, kriittistä medialukutaitoa ja uuden tiedon sisällyttämistä vanhaan tietoon, eri oppiaineita, kymmensormijärjestelmän ja tekstinkäsittelyohjelman käyttöä sekä kehittämään tiedonhallintataitojaan. Lisäksi he oppivat vertailemaan, valikoimaan sekä hyödyntämään hankkimaansa tietoa ja käyttämään viestinnän ja median välineitä tiedonhankinnassa, tiedon välittämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Suu-rimmaksi osaksi oppilaiden oppimat asiat vastaavat niitä asioita, joita opettajienkin mie-lestä oppilaat oppivat tai oppilaiden tulisi oppia koulussa tietokoneen käytöstä. Opettaji-en haastattelujen mukaan yläkoulun tietokoneopetus vastaa pääosin Opetushallituksen suosituksia opetuksesta.