Johtamisjärjestelmän muutos Länsi-Suomen verovirastossa
Salo, Riitta (2008)
Salo, Riitta
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Verohallinnon toimintaa kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin asiakkaiden muuttuneita tarpeita, jotka ovat seurausta yhteiskunnassa tapahtuneesta teknisestä kehityksestä ja kansainvälistymisestä. Osana tätä toiminnan kehittämistä verohallinnon eri yksiköissä on toteutettu muutoksia organisaation rakenteessa ja toiminnoissa.
Organisaatiomuutoksen taustalla on useimmiten uuden strategian toteuttaminen ja sen mukauttaminen organisaation toimintaympäristön muuttuneisiin vaatimuksiin. Strategian muutokset aiheuttavat usein muutoksia myös organisaation rakenteeseen.
Tämän tutkimustehtävän tarkoituksena on ollut selvittää miten eri tasoilla toimivat esimiehet Länsi-Suomen verovirastossa ovat kokeneet organisaatiossaan tapahtuneen muutoksen ja onko kokemuksilla ollut eroa eri yksilöiden kesken ja mitkä muut tekijät mahdollisesti ovat vaikuttaneet siihen miten esimiehet ovat kokeneet organisaatiossaan tapahtuneen muutoksen. Onko muutos ollut heidän mielestään onnistunut vai ei?
Organisaation johtamisrakenteen madaltaminen ja tiimiorganisaatioon siirtymisellä oli tarkoituksena muuttaa organisaatiorakennetta vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Tämän asiakaskohtaisen strategian johdosta organisaatiorakennetta on muutettu yhdistämällä yksiköitä, vähentämällä ylempää johtoa ja hajauttamalla johtamisvastuuta tiimeihin tiiminvetäjille.
Tutkimuksen perusteella muutokselle asetetut tavoitteet saavutettiin joiltain osin erittäin hyvin. Muutoksella onnistuttiin poistamaan tarpeetonta hierarkiaa. Tiimien muodostamisessa on onnistuttu erittäin hyvin. Uusien työtehtävien myötä henkilökunnan ammattitaito on laaja-alaistunut. Organisaatiomuutos on parantanut huomattavasti verotuksen yhtenäisyyttä ja verovalvontaa.
Organisaatiomuutoksen taustalla on useimmiten uuden strategian toteuttaminen ja sen mukauttaminen organisaation toimintaympäristön muuttuneisiin vaatimuksiin. Strategian muutokset aiheuttavat usein muutoksia myös organisaation rakenteeseen.
Tämän tutkimustehtävän tarkoituksena on ollut selvittää miten eri tasoilla toimivat esimiehet Länsi-Suomen verovirastossa ovat kokeneet organisaatiossaan tapahtuneen muutoksen ja onko kokemuksilla ollut eroa eri yksilöiden kesken ja mitkä muut tekijät mahdollisesti ovat vaikuttaneet siihen miten esimiehet ovat kokeneet organisaatiossaan tapahtuneen muutoksen. Onko muutos ollut heidän mielestään onnistunut vai ei?
Organisaation johtamisrakenteen madaltaminen ja tiimiorganisaatioon siirtymisellä oli tarkoituksena muuttaa organisaatiorakennetta vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Tämän asiakaskohtaisen strategian johdosta organisaatiorakennetta on muutettu yhdistämällä yksiköitä, vähentämällä ylempää johtoa ja hajauttamalla johtamisvastuuta tiimeihin tiiminvetäjille.
Tutkimuksen perusteella muutokselle asetetut tavoitteet saavutettiin joiltain osin erittäin hyvin. Muutoksella onnistuttiin poistamaan tarpeetonta hierarkiaa. Tiimien muodostamisessa on onnistuttu erittäin hyvin. Uusien työtehtävien myötä henkilökunnan ammattitaito on laaja-alaistunut. Organisaatiomuutos on parantanut huomattavasti verotuksen yhtenäisyyttä ja verovalvontaa.