Kirkon viestintäohjelmaa toteuttamassa – Lukijoiden näkemyksiä Silta-seurakuntalehdestä
Salmela, Heli (2017)
Salmela, Heli
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavalla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintästrategian asettamat tavoitteet näyttäytyvät paikallisesti ja millaisia tulkintoja niistä tehdään. Tutkimuskysymyksinä selvitettiin lukijatutkimuksen avulla, millä tavoin kirkon viestintäohjelman tavoitteet toteutuvat Silta-lehdessä lukijoiden näkemyksen mukaan, ja millä tavalla lehteä voidaan lukijoiden palautteen perusteella kehittää. Tutkimuksen valikoituun kohderyhmään kuului sata henkeä ja vastausprosentti oli 91. Vastaajista liki 80 % oli naisia ja noin puolet oli 61-vuotiaita tai vanhempia. Silta-lehteä ei ole aiemmin tutkittu.
Lukijatutkimuksen tuloksia peilattiin kirkon viestintäohjelman tavoitteisiin, joita ovat vuorovaikutteinen viestintä, hengellisen elämän tukeminen median välityksellä, aktiivinen keskusteluun osallistuminen mediassa, toimiminen sosiaalisessa mediassa, sisäisen viestinnän kehittäminen ja keskeisten toimijoiden kouluttaminen viestinnän taidoissa.
Lukijoiden näkemyksen mukaan lehdessä toteutuu erinomaisesti kansankielisyys, mutta lehti koettiin paikoin sekavaksi. Vuorovaikutteisuuden mahdollistava verkkolehti ei kiinnosta vanhimpia lukijoita. Lehdessä koettiin olevan sopivasti hengellistä sanomaa, ja hartauksia lukee puolet lukijoista. Raamatunselityksestä oli kiinnostuneita kolmannes. Sosiaali-sen median kanavista seurakunta käyttää vain Facebookia, mutta se oli vastaajien vähiten käyttämä tiedonhankintakanava. Eniten käytetty oli sanomalehti Pohjalaisen kirkolliset ilmoitukset. Silta-lehden artikkeleista eniten kiinnostivat työntekijän arkityöstä ja kirkollisista toimituksista sekä seurakuntalaisista kertovat jutut. Lehti sai lukijoilta yleisarvosanan 4 asteikolla 1 – 5. Lehteä tutkimalla ei päästy todentamaan sisäisen viestinnän kehittämistä, mutta tutkimus syventää työntekijöiden ja luottamushenkilöiden tietoa kirkon viestinnällisistä tavoitteista. Keskeisten toimijoiden kouluttaminen on tärkeää sosiaalisen median osaamisen ja viestintätaitojen kartuttamiseksi ja viestintämyönteisyyden lisäämiseksi. Kirkon strategiatyön jalkauttaminen paikallisseurakuntiin näyttäytyy haasteellisena tehtävänä.
Lukijatutkimuksen tuloksia peilattiin kirkon viestintäohjelman tavoitteisiin, joita ovat vuorovaikutteinen viestintä, hengellisen elämän tukeminen median välityksellä, aktiivinen keskusteluun osallistuminen mediassa, toimiminen sosiaalisessa mediassa, sisäisen viestinnän kehittäminen ja keskeisten toimijoiden kouluttaminen viestinnän taidoissa.
Lukijoiden näkemyksen mukaan lehdessä toteutuu erinomaisesti kansankielisyys, mutta lehti koettiin paikoin sekavaksi. Vuorovaikutteisuuden mahdollistava verkkolehti ei kiinnosta vanhimpia lukijoita. Lehdessä koettiin olevan sopivasti hengellistä sanomaa, ja hartauksia lukee puolet lukijoista. Raamatunselityksestä oli kiinnostuneita kolmannes. Sosiaali-sen median kanavista seurakunta käyttää vain Facebookia, mutta se oli vastaajien vähiten käyttämä tiedonhankintakanava. Eniten käytetty oli sanomalehti Pohjalaisen kirkolliset ilmoitukset. Silta-lehden artikkeleista eniten kiinnostivat työntekijän arkityöstä ja kirkollisista toimituksista sekä seurakuntalaisista kertovat jutut. Lehti sai lukijoilta yleisarvosanan 4 asteikolla 1 – 5. Lehteä tutkimalla ei päästy todentamaan sisäisen viestinnän kehittämistä, mutta tutkimus syventää työntekijöiden ja luottamushenkilöiden tietoa kirkon viestinnällisistä tavoitteista. Keskeisten toimijoiden kouluttaminen on tärkeää sosiaalisen median osaamisen ja viestintätaitojen kartuttamiseksi ja viestintämyönteisyyden lisäämiseksi. Kirkon strategiatyön jalkauttaminen paikallisseurakuntiin näyttäytyy haasteellisena tehtävänä.