Muutosjohtamisen merkitys fuusioiden onnistumisessa
Saarnio, Jenni (2011)
Saarnio, Jenni
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysmaailman alati kiihtyvässä kilpailussa yrityksien on usein kyettävä tekemään suuria muutoksia nopeasti säilyttääkseen markkina-asemansa ja parantaakseen kilpailukykyään. Mittavat organisaatiomuutokset, kuten fuusiot voivat onnistuessaan tuoda yrityksille kaivattua kilpailuetua. Muutoksien hallitseminen ja johtaminen ovat nousseet avaintekijöiksi mittavien muutoshankkeiden toteuttamisessa. Muutoksien johtaminen ja toteuttaminen on kuitenkin usein haasteellista ja onkin arvioitu, että vain alle puolet fuusioista onnistuu. Fuusioita ja organisaatiomuutoksia on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta ei ole edelleenkään yksiselitteistä tietoa siitä, mitkä tekijät tarkalleen johtavat fuusioiden onnistumiseen.
Tämä tutkimus koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin neljän eri kohdeyrityksen fuusioprosesseja. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko muutosjohtamisella merkitystä fuusioiden onnistumisessa ja mitä tekijöitä onnistumisen mittaamisessa tulisi huomioida. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä tekijöitä kohdeyritykset itse pitivät tärkeimpinä fuusioiden onnistumisessa.
Teoriaosion ja tutkimustulosten perusteella havaittiin, että muutosjohtamisella näyttäisi olevan merkitystä fuusioiden onnistumisessa. Muutosjohtamisen määritelmien havaittiin kuitenkin olevan varsin monimuotoisia ja toisinaan jopa ristiriitaisia. Fuusioiden onnistumisen avaintekijöiksi tunnistettiin tehokas viestintä ja selkeiden strategioiden sekä tavoitteiden asettaminen. Fuusioiden onnistumisen mittaamisessa tulisi hyödyntää eri mittareita mahdollisimman monipuolisesti. Mittaamisessa tulisi huomioida mittaamisajanjakson pituus, yrityksen koko, toimiala sekä mahdolliset välilliset muuttujat. Lisäksi fuusion tavoitteiden, laajuuden sekä motiivien vaikutukset tulisi ottaa huomioon mittareita analysoitaessa. Fuusion tavoitteet ja näiden toteutumista parhaiten kuvastavat mittarit tulisi määrittää jo fuusioprosessin alussa.
Tämä tutkimus koostuu teoreettisesta kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä tutkimuksesta, jossa tarkasteltiin neljän eri kohdeyrityksen fuusioprosesseja. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko muutosjohtamisella merkitystä fuusioiden onnistumisessa ja mitä tekijöitä onnistumisen mittaamisessa tulisi huomioida. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä tekijöitä kohdeyritykset itse pitivät tärkeimpinä fuusioiden onnistumisessa.
Teoriaosion ja tutkimustulosten perusteella havaittiin, että muutosjohtamisella näyttäisi olevan merkitystä fuusioiden onnistumisessa. Muutosjohtamisen määritelmien havaittiin kuitenkin olevan varsin monimuotoisia ja toisinaan jopa ristiriitaisia. Fuusioiden onnistumisen avaintekijöiksi tunnistettiin tehokas viestintä ja selkeiden strategioiden sekä tavoitteiden asettaminen. Fuusioiden onnistumisen mittaamisessa tulisi hyödyntää eri mittareita mahdollisimman monipuolisesti. Mittaamisessa tulisi huomioida mittaamisajanjakson pituus, yrityksen koko, toimiala sekä mahdolliset välilliset muuttujat. Lisäksi fuusion tavoitteiden, laajuuden sekä motiivien vaikutukset tulisi ottaa huomioon mittareita analysoitaessa. Fuusion tavoitteet ja näiden toteutumista parhaiten kuvastavat mittarit tulisi määrittää jo fuusioprosessin alussa.