Palkitsemisen vaikutus työmotivaatioon
Saarikoski, Sari (2008)
Saarikoski, Sari
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeorganisaation henkilöstön kokemuksia yrityksen nykyisestä tulospalkkiojärjestelmästä sekä sen vaikutuksesta työmotivaatioon. Lisäksi tavoitteena oli palkitsemisjärjestelmän kehittämisideoiden tuottaminen kohdeyritykselle.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palkitsemista yleisenä ilmiönä. Lisäksi tarkastellaan palkitsemisen reflektioteoriaa ja sen taustalla vaikuttaneita motivaatioteorioita.
Empiirinen osio suoritettiin kysely-tutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa oli terveydenhuoltoalan puhelinpalveluja monipalvelu periaatteella tuottava yritys. Lomakekysely suoritettiin koko hoitohenkilöstölle eli 36: lle työntekijälle.
Yleisesti ottaen tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, ettei nykyinen tulospalkkiojärjestelmä ole saavuttanut yrityksen sille asettamia tavoitteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tilastollista merkitsevyyttä ei voitu osoittaa tulospalkkion saamisen ja työmotivaation välillä. Henkilöstö ei pitänyt nykyistä tulospalkkausjärjestelmää kannustavana eikä kokenut sitä myöskään oikeudenmukaisena. Palkitsemista, sekä taloudellista, että ei- taloudellista, pidettiin kuitenkin yleensä ottaen tärkeänä. Palkitsemisen reflektioteorian oletukset eivät saaneet tukea tämän tutkimuksen perusteella. Yritykselle tutkimus antaa erittäin arvokasta tietoa palkitsemisjärjestelmän toimivuudesta ja sen vaikutuksista työmotivaatioon.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palkitsemista yleisenä ilmiönä. Lisäksi tarkastellaan palkitsemisen reflektioteoriaa ja sen taustalla vaikuttaneita motivaatioteorioita.
Empiirinen osio suoritettiin kysely-tutkimuksena, jossa kohdeorganisaationa oli terveydenhuoltoalan puhelinpalveluja monipalvelu periaatteella tuottava yritys. Lomakekysely suoritettiin koko hoitohenkilöstölle eli 36: lle työntekijälle.
Yleisesti ottaen tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, ettei nykyinen tulospalkkiojärjestelmä ole saavuttanut yrityksen sille asettamia tavoitteita. Tutkimuksen tulosten mukaan tilastollista merkitsevyyttä ei voitu osoittaa tulospalkkion saamisen ja työmotivaation välillä. Henkilöstö ei pitänyt nykyistä tulospalkkausjärjestelmää kannustavana eikä kokenut sitä myöskään oikeudenmukaisena. Palkitsemista, sekä taloudellista, että ei- taloudellista, pidettiin kuitenkin yleensä ottaen tärkeänä. Palkitsemisen reflektioteorian oletukset eivät saaneet tukea tämän tutkimuksen perusteella. Yritykselle tutkimus antaa erittäin arvokasta tietoa palkitsemisjärjestelmän toimivuudesta ja sen vaikutuksista työmotivaatioon.