Palvelujen ulkoistamisen vaikutus yrityksen kannattavuuteen
Ekström, Soila (2011)
Ekström, Soila
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko palvelujen ulkoistamisella vaikutusta yri- tyksen kannattavuuteen. Ulkoistamisen taloudellisia vaikutuksia on tutkittu vasta vähän, koska vaikutusten mittaaminen on haastavaa ja aineiston kerääminen on vaikeaa.
Taloudellisessa toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten seurauksena yritysten välinen yhteistyö ja palvelujen ulkoistaminen on lisääntynyt. Ulkoistamisella tarkoite- taan palvelujen siirtämistä yrityksen ulkopuolisen tahon suoritettavaksi. Yritykset ta- voittelevat ulkoistamisella parempaa suorituskykyä, joustavuutta ja ennen kaikkea pa- rempaa kannattavuutta. Yritykset ulkoistavat tavallisimmin ydinliiketoimintaan kuulu- mattomia toimintoja. Ulkoistamisella voi olla myös haittavaikutuksia. Liian laajasti toimintojaan ulkoistanut yritys saattaa menettää kilpailukykyään markkinoilla.
Tutkimusaineisto on kerätty Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ylläpitämästä tilinpää- töstietokannasta, joka kattaa Suomen 500 suurinta yritystä. Tutkimukseen valittu otos käsittää vuodet 2005!2009, ja tarkastelussa ovat mukana yritykset, joiden tuloslaskel- massa on erä ulkopuoliset palvelut. Tutkimusmenetelmänä on käytetty usean muuttujan regressioanalyysiä. Tutkielman selitettäviksi muuttujiksi valittiin viisi kannattavuuden tunnuslukua, jotka ovat käyttökateprosentti, liiketulosprosentti, oman pääoman tuotto- prosentti, sijoitetun pääoman tuottoprosentti ja koko pääoman tuottoprosentti. Mallin selittäviä muuttujia ovat ulkopuoliset palvelut, henkilöstökulut, liikevaihto, henkilöstön määrän muutos, omavaraisuusaste, tarkasteluvuosi ja toimiala.
Tutkielman tulokset ovat osittain ristiriitaiset. Palvelujen ulkoistamisella on negatiivi- nen vaikutus liiketulosprosenttiin ja käyttökateprosenttiin, eli palvelujen ulkoistamisen lisääminen heikentää tunnuslukuja. Tulosten mukaan ulkopuolisten palveluiden määräl- lä ei ole vaikutusta pääoman tuottoprosentteihin. Palvelujen ulkoistamisella saattaa olla vaikutusta yrityksen kannattavuuteen, mutta suhde ei ole selkeästi määriteltävissä. Tu- losten perustella ei voida tehdä yleistä päätelmää ulkoistamisen vaikutuksista.
Taloudellisessa toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten seurauksena yritysten välinen yhteistyö ja palvelujen ulkoistaminen on lisääntynyt. Ulkoistamisella tarkoite- taan palvelujen siirtämistä yrityksen ulkopuolisen tahon suoritettavaksi. Yritykset ta- voittelevat ulkoistamisella parempaa suorituskykyä, joustavuutta ja ennen kaikkea pa- rempaa kannattavuutta. Yritykset ulkoistavat tavallisimmin ydinliiketoimintaan kuulu- mattomia toimintoja. Ulkoistamisella voi olla myös haittavaikutuksia. Liian laajasti toimintojaan ulkoistanut yritys saattaa menettää kilpailukykyään markkinoilla.
Tutkimusaineisto on kerätty Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ylläpitämästä tilinpää- töstietokannasta, joka kattaa Suomen 500 suurinta yritystä. Tutkimukseen valittu otos käsittää vuodet 2005!2009, ja tarkastelussa ovat mukana yritykset, joiden tuloslaskel- massa on erä ulkopuoliset palvelut. Tutkimusmenetelmänä on käytetty usean muuttujan regressioanalyysiä. Tutkielman selitettäviksi muuttujiksi valittiin viisi kannattavuuden tunnuslukua, jotka ovat käyttökateprosentti, liiketulosprosentti, oman pääoman tuotto- prosentti, sijoitetun pääoman tuottoprosentti ja koko pääoman tuottoprosentti. Mallin selittäviä muuttujia ovat ulkopuoliset palvelut, henkilöstökulut, liikevaihto, henkilöstön määrän muutos, omavaraisuusaste, tarkasteluvuosi ja toimiala.
Tutkielman tulokset ovat osittain ristiriitaiset. Palvelujen ulkoistamisella on negatiivi- nen vaikutus liiketulosprosenttiin ja käyttökateprosenttiin, eli palvelujen ulkoistamisen lisääminen heikentää tunnuslukuja. Tulosten mukaan ulkopuolisten palveluiden määräl- lä ei ole vaikutusta pääoman tuottoprosentteihin. Palvelujen ulkoistamisella saattaa olla vaikutusta yrityksen kannattavuuteen, mutta suhde ei ole selkeästi määriteltävissä. Tu- losten perustella ei voida tehdä yleistä päätelmää ulkoistamisen vaikutuksista.