Yhteistyöryhmien viestintätyytyväisyys Pohjanmaan taidetoimikunnan ulkoiseen viestintään
Råtts, Saija (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Pohjanmaan taidetoimikunnan yhteistyöryhmät kokevat taidetoimikunnan ulkoisen viestinnän. Tutkimuksen lähtökohtana on viestintätyytyväisyyden käsite. Sen kautta tarkastelen, ovatko yhteistyöryhmät tyytyväisiä Pohjanmaan taidetoimikunnan ulkoisen viestinnän nopeuteen, määrään ja laatuun (sisältöön) sekä käytössä oleviin viestintäkanaviin.
Yhteistyöryhmien viestintätyytyväisyyttä selvitän kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin Pohjanmaan taidetoimikunnan neljälle eri yhteistyöryhmälle: taidetoimikunnan toiminta-alueen kulttuurisihteereille tai vastaavia tehtäviä hoitaville henkilöille, maa-kunnallisille liitoille ja alueen muille taiteen ja kulttuurin parissa toimiville viran-omaisorganisaatioille, alueellisille taide- ja kulttuurilaitoksille sekä maakunnallisten lehtien kulttuuritoimittajille. Näiden yhteistyöryhmien kanssa Pohjanmaan taidetoimikunta tekee konkreettista ja tiedotuksellista yhteistyötä.
Menetelmänä tutkielmassa käytän kvalitatiivista ja kvantitatiivista sisällönerittelyä. Jaan kyselytutkimukseen saatujen vastausten sisällön sisältöluokkiin. Sisältöluokkia ovat taustatietojen lisäksi tiedonsaannin nopeus ja riittävyys, viestintäkanavien käyttötottumukset ja –toiveet, tiedotettavat asiat ja viestintäkanavan yhteys niihin, palaute ja vuorovaikutus sekä ulkoisen viestinnän kehittämismahdollisuudet. Tarkastelen sisältöluokkia ensin erikseen, jonka jälkeen teen niistä yhteenvedon. Yhteenvedossa teen sisältöluokkien perusteella päätelmiä yhteistyöryhmien viestintätyytyväisyydestä Pohjanmaan taidetoimikunnan ulkoiseen viestintään.
Vastausten analysointi osoitti, että Pohjanmaan taidetoimikunnan yhteistyöryhmät ovat tyytyväisiä tämän hetkiseen viestintään. Yhteistyöryhmien toiveet viestintäkäytännöistä ovat samansuuntaisia kuin nykyinen käytäntö on. Suurin osa kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä Pohjanmaan taidetoimikunnan viestinnän nopeuteen, määrään, laatuun ja käytössä oleviin viestintäkanaviin. Jatkossa taidetoimikunnan tulee kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota sanomien kohdistamiseen, vuorovaikutteisuuden lisäämiseen sekä kasvokkain tapahtuvan viestinnän aktivoimiseen.
Yhteistyöryhmien viestintätyytyväisyyttä selvitän kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin Pohjanmaan taidetoimikunnan neljälle eri yhteistyöryhmälle: taidetoimikunnan toiminta-alueen kulttuurisihteereille tai vastaavia tehtäviä hoitaville henkilöille, maa-kunnallisille liitoille ja alueen muille taiteen ja kulttuurin parissa toimiville viran-omaisorganisaatioille, alueellisille taide- ja kulttuurilaitoksille sekä maakunnallisten lehtien kulttuuritoimittajille. Näiden yhteistyöryhmien kanssa Pohjanmaan taidetoimikunta tekee konkreettista ja tiedotuksellista yhteistyötä.
Menetelmänä tutkielmassa käytän kvalitatiivista ja kvantitatiivista sisällönerittelyä. Jaan kyselytutkimukseen saatujen vastausten sisällön sisältöluokkiin. Sisältöluokkia ovat taustatietojen lisäksi tiedonsaannin nopeus ja riittävyys, viestintäkanavien käyttötottumukset ja –toiveet, tiedotettavat asiat ja viestintäkanavan yhteys niihin, palaute ja vuorovaikutus sekä ulkoisen viestinnän kehittämismahdollisuudet. Tarkastelen sisältöluokkia ensin erikseen, jonka jälkeen teen niistä yhteenvedon. Yhteenvedossa teen sisältöluokkien perusteella päätelmiä yhteistyöryhmien viestintätyytyväisyydestä Pohjanmaan taidetoimikunnan ulkoiseen viestintään.
Vastausten analysointi osoitti, että Pohjanmaan taidetoimikunnan yhteistyöryhmät ovat tyytyväisiä tämän hetkiseen viestintään. Yhteistyöryhmien toiveet viestintäkäytännöistä ovat samansuuntaisia kuin nykyinen käytäntö on. Suurin osa kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä Pohjanmaan taidetoimikunnan viestinnän nopeuteen, määrään, laatuun ja käytössä oleviin viestintäkanaviin. Jatkossa taidetoimikunnan tulee kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota sanomien kohdistamiseen, vuorovaikutteisuuden lisäämiseen sekä kasvokkain tapahtuvan viestinnän aktivoimiseen.