Johtajuuden vaikutus oppimiseen virtuaalisessa vuorovaikutuksessa – Transformationaalisen johtajuuden soveltuvuus oppimisen edistämiseen
Rossi, Pia (2011)
Rossi, Pia
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Jatkuva muutos asiakkaiden tarpeissa ja toimintaympäristössä on johtanut siihen, että vain muuntautumiskykyiset organisaatiot selviävät kilpailussa. Organisaation kilpailukyky onkin olennaisesti riippuvainen siitä, kuinka hyvin se pystyy oppimaan uutta ja siten muuttamaan ja parantamaan suoritustaan. Oppimisvaatimukseen tuo lisähaasteita virtuaalisen vuorovaikutuksen olennainen lisääntyminen henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen nähden. Tutkimuksen tarkoituksena onkin löytää tilastollisin tutkimusmenetelmin vastaus siihen, voidaanko transformationaalista johtajuutta soveltaa oppimisen edistämiseen virtuaalisessa vuorovaikutuksessa.
Oppimisprosessin käynnistyminen edellyttää oppimistarvetta. Lisäksi oppimisprosessin läpikäyminen ja oppimisen tehostaminen edellyttää, että oppimista tuetaan ja siihen on varattu vaadittavat resurssit. Voidaankin siis olettaa, että esimiehellä on keskeinen rooli oppimistarpeiden luomisessa tavoiteasetannan keinoin sekä oppimisprosessin tukemisessa. Virtuaalisen kokemusperäisen oppimisen tehokkuuden keskeisiksi tekijöiksi osoittautui kirjallisuuskatsauksen perusteella esimiehen kannustus ja tuki, kokemusten jakamisen tiheys, halukkuus jakaa tieto ja reflektoida muiden kanssa sekä kyvykkyys yhdistellä tietoa ja reflektoida muiden kanssa.
Tutkimustulokset osoittavat, että transformationaalinen johtajuus – visiointi, haastaminen, osallistaminen, esimerkillä johtaminen sekä palkitseminen soveltavat virtuaalisen oppimisen edistämiseen virtuaalisessa vuorovaikutuksessa. Transformationaalisen johtajuuden oppimista edistävät vaikutukset liittyvät sen muutosorientoituneisuuteen, korkeaan tavoiteasetantaan ja motivointiin. Transformationaalinen johtajuus näyttää lisäävän erityisesti esimiehen kannustusta ja tukea luoden tarvetta oppimiselle sekä huomioiden yksilöllisiä oppimistarpeita. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että visiointi ja haastaminen tukevat lisäksi kokemusten jakamista ja reflektointia ja siten yhteisöllistä oppimista.
Oppimisprosessin käynnistyminen edellyttää oppimistarvetta. Lisäksi oppimisprosessin läpikäyminen ja oppimisen tehostaminen edellyttää, että oppimista tuetaan ja siihen on varattu vaadittavat resurssit. Voidaankin siis olettaa, että esimiehellä on keskeinen rooli oppimistarpeiden luomisessa tavoiteasetannan keinoin sekä oppimisprosessin tukemisessa. Virtuaalisen kokemusperäisen oppimisen tehokkuuden keskeisiksi tekijöiksi osoittautui kirjallisuuskatsauksen perusteella esimiehen kannustus ja tuki, kokemusten jakamisen tiheys, halukkuus jakaa tieto ja reflektoida muiden kanssa sekä kyvykkyys yhdistellä tietoa ja reflektoida muiden kanssa.
Tutkimustulokset osoittavat, että transformationaalinen johtajuus – visiointi, haastaminen, osallistaminen, esimerkillä johtaminen sekä palkitseminen soveltavat virtuaalisen oppimisen edistämiseen virtuaalisessa vuorovaikutuksessa. Transformationaalisen johtajuuden oppimista edistävät vaikutukset liittyvät sen muutosorientoituneisuuteen, korkeaan tavoiteasetantaan ja motivointiin. Transformationaalinen johtajuus näyttää lisäävän erityisesti esimiehen kannustusta ja tukea luoden tarvetta oppimiselle sekä huomioiden yksilöllisiä oppimistarpeita. Lisäksi tutkimustulokset osoittavat, että visiointi ja haastaminen tukevat lisäksi kokemusten jakamista ja reflektointia ja siten yhteisöllistä oppimista.