Etelä-Pohjanmaan muistihäiriö- ja dementiayhdistyksen markkinoinnin toimivuusselvitys
Riutta, Tiina (2008)
Riutta, Tiina
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nonprofit-organisaatioiden markkinointia on tutkittu jo useita vuosikymmeniä, mutta siitä huolimatta useissa nonprofit-organisaatioissa markkinointi laiminlyödään ja markkinointisanastoa jopa vierastetaan. Markkinoinnin katsotaan vievän resursseja yhdistyksen varsinaisen mission toteuttamiselta. Tämän tutkimuksen case-yhdistyksenä on Etelä-Pohjanmaan muistihäiriö- ja dementiayhdistys, jonka markkinoinnin toimivuutta pyritään selvittämään. E-P:n muistihäiriö- ja dementiayhdistys on nonprofit-organisaatio, joka toimii Alzheimer-liiton alaisena yhtenä jäsenorganisaationa. Suurten ikäluokkien vanhetessa myös muistihäiriöistä kärsivien henkilöiden määrä on kasvanut Suomessa, mutta tästä huolimatta E-P:n muistihäiriö- ja dementiayhdistyksen jäsenmäärät ovat jopa laskeneet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin etsiä keinoja, joilla yhdistyksen markkinointia voisi kehittää.
Yhdistyksen markkinointitoimenpiteitä selvitettiin tekemällä haastatteluita ensin yhdistyksen työntekijöille, jotta päästäisiin selville siitä miten markkinointi E-P:n muistihäiriö- ja dementiayhdistyksessä tällä hetkellä hoidetaan. Tämän jälkeen yhdistyksen potentiaalisilta jäseniltä pyrittiin saamaan tietoa kyselylomakkeilla siitä, miten he yhdistyksen markkinoinnin kokevat, kuinka onnistunutta sen markkinointiviestintä on ja minkälainen imago yhdistyksellä on sen potentiaalisten kohderyhmien mielessä.
Empiriasta saatujen tulosten pohjalta sekä aiempaan teoriaan pohjautuen muistihäiriö- ja dementiayhdistykselle tehtiin kehitysehdotuksia, miten yhdistyksen markkinointia voitaisiin parantaa. Kehitysehdotuksissa keskityttiin erityisesti markkinointistrategian luomiseen ja sitä myötä suunnitelmallisempaan markkinointiin, asiakaslähtöisyyden lisäämiseen palvelutarjonnassa sekä yhteistyön tiivistämiseen yhdistyksen toimintaympäristössä.
Yhdistyksen markkinointitoimenpiteitä selvitettiin tekemällä haastatteluita ensin yhdistyksen työntekijöille, jotta päästäisiin selville siitä miten markkinointi E-P:n muistihäiriö- ja dementiayhdistyksessä tällä hetkellä hoidetaan. Tämän jälkeen yhdistyksen potentiaalisilta jäseniltä pyrittiin saamaan tietoa kyselylomakkeilla siitä, miten he yhdistyksen markkinoinnin kokevat, kuinka onnistunutta sen markkinointiviestintä on ja minkälainen imago yhdistyksellä on sen potentiaalisten kohderyhmien mielessä.
Empiriasta saatujen tulosten pohjalta sekä aiempaan teoriaan pohjautuen muistihäiriö- ja dementiayhdistykselle tehtiin kehitysehdotuksia, miten yhdistyksen markkinointia voitaisiin parantaa. Kehitysehdotuksissa keskityttiin erityisesti markkinointistrategian luomiseen ja sitä myötä suunnitelmallisempaan markkinointiin, asiakaslähtöisyyden lisäämiseen palvelutarjonnassa sekä yhteistyön tiivistämiseen yhdistyksen toimintaympäristössä.