Projektitiedon hallintajärjestelmän asiakasvaatimusten ja toteutusvaihtoehtojen kartoittaminen
Ristimäki, Annika (2008)
Ristimäki, Annika
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Vaasa Engineering Oy:n eri liiketoimintayksiköillä on ollut pitkäaikainen tarve projektien teknisten tietojen ja niissä tapahtuvien muutosten hallinnalle, sillä nykyiset menetelmät ovat riittämättömiä ja monimutkaisia käyttää, eikä kaikkea tarvittavaa tietoa tallenneta mihinkään järjestelmään. Teknisillä tiedoilla tarkoitetaan erityisesti asiakkailta saatavaa lähtötietoa, prosessiin liittyvää dataa ja muita projektin suunnitteluun vaikuttavia tietoja. Tämän tutkielman tavoitteena oli Vaasa Engineering Oy:lle kehitettävän projektitiedon hallintajärjestelmän asiakasvaatimusten ja toteutusvaihtoehtojen kartoittaminen.
Työtä varten perehdyin projektitoimintaa, projektitietoja sekä vaatimusmäärittelyä ja asiakasvaatimusten kartoittamista käsittelevään lähdemateriaaliin. Asiakasvaatimusten kartoittaminen edellytti muun muassa ongelmaan perehtymistä, yrityksen ja sen liiketoimintayksiköiden nykytilanteen selvittämistä ja kehitettävän järjestelmän ympäristön hahmottamista. Asiakasvaatimusten kartoittamiseen käytettiin yleisiä menetelmiä, kuten dokumenttien katselmointia, tarkkailua ja haastatteluita. Tämän lisäksi selvitin ja analysoin myös järjestelmän eri toteutusvaihtoehtoja, joista kolmen potentiaalisimman ratkaisun toteutusmahdollisuuksia tutkittiin tarkemmin.
Työn tuloksena kirjattiin joukko asiakasvaatimuksia, jotka kuvaavat kattavasti eri yksiköiden järjestelmään liittyviä vaatimuksia. Sen lisäksi kirjoitettiin asiakasvaatimukset sisältävä dokumentti. Eri toteutusvaihtoehtoja kartoitettaessa selvisi, että markkinoilta ei löydy valmista ohjelmistoa, joka täyttäisi yrityksen projektitiedon hallinnan tarpeet. Järjestelmän toteuttamiseksi etsittiin vaatimukset mahdollisimman pitkälle täyttävää ohjelmistoa, joka on mahdollista räätälöidä loput vaatimukset täyttäväksi. Työn lopputuloksena löytyi lupaava ratkaisu, joka on tuottamaansa hyötyyn nähden kohtuullinen investointi ja pitemmän ajan kuluessa mahdollista hyödyntää laajemminkin projektitoiminnassa.
Työtä varten perehdyin projektitoimintaa, projektitietoja sekä vaatimusmäärittelyä ja asiakasvaatimusten kartoittamista käsittelevään lähdemateriaaliin. Asiakasvaatimusten kartoittaminen edellytti muun muassa ongelmaan perehtymistä, yrityksen ja sen liiketoimintayksiköiden nykytilanteen selvittämistä ja kehitettävän järjestelmän ympäristön hahmottamista. Asiakasvaatimusten kartoittamiseen käytettiin yleisiä menetelmiä, kuten dokumenttien katselmointia, tarkkailua ja haastatteluita. Tämän lisäksi selvitin ja analysoin myös järjestelmän eri toteutusvaihtoehtoja, joista kolmen potentiaalisimman ratkaisun toteutusmahdollisuuksia tutkittiin tarkemmin.
Työn tuloksena kirjattiin joukko asiakasvaatimuksia, jotka kuvaavat kattavasti eri yksiköiden järjestelmään liittyviä vaatimuksia. Sen lisäksi kirjoitettiin asiakasvaatimukset sisältävä dokumentti. Eri toteutusvaihtoehtoja kartoitettaessa selvisi, että markkinoilta ei löydy valmista ohjelmistoa, joka täyttäisi yrityksen projektitiedon hallinnan tarpeet. Järjestelmän toteuttamiseksi etsittiin vaatimukset mahdollisimman pitkälle täyttävää ohjelmistoa, joka on mahdollista räätälöidä loput vaatimukset täyttäväksi. Työn lopputuloksena löytyi lupaava ratkaisu, joka on tuottamaansa hyötyyn nähden kohtuullinen investointi ja pitemmän ajan kuluessa mahdollista hyödyntää laajemminkin projektitoiminnassa.