Osaamisen uudet haasteet varhaiskasvatuksessa: Näkökulmana varhaiskasvatuslaki
Rentola, Anneli (2017)
Rentola, Anneli
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työelämän jatkuvat muutokset ja pirstaleisuus vaativat työntekijältä oman osaamisen tarkastelua ja kehittämistä. Työntekijöiltä vaaditaan elinikäisen oppimisen taitoja, koska tieto muuttuu ja osaamisesta on tullut yksi työelämän kilpailuvaltti. Muuttuvat työolosuhteet haastavat ammatti-identiteettiä, eli käsitystä siitä, millaisena työntekijä kokee itsensä ammattilaisena. Sosiaali- ja terveysalalla työntekijät ja sen osaaminen on keskeinen resurssi. Työelämässä tarvitaan uudenlaista osaamista, oppimishalua ja osaamisen merkityksen ymmärtämistä nyt ja tulevaisuudessa. Työmotivaatiolla on suuri merkitys työssä oppimisessa. Osaamisen kehittämisen tarkoituksena on toiminnan ja laadun parantaminen. Osaamisen johtamisen keskeiset haasteet liittyvät ydinosaamisen varmistamiseen, henkilöstön saatavuuden ja pysyvyyden varmistamiseen sekä koulutuksen ja kehittämistoiminnan täsmentämiseen.
Tämä tutkielma käsittelee yksilön ammatillisen osaamisen valmiuksia ja ylläpitämistä sekä johtajan keinoja ja haasteita osaamisen johtamisessa. Näkökulmana tutkimuksessa on varhaiskasvatuslain tavoitteet. Tutkimukseni on tarkoitus selvittää, mitä osaaminen merkitsee työntekijälle, mikä motivoi työntekijää ylläpitämään osaamistaan, mitä osaamisen johtaminen on ja mitkä ovat sen haasteet varhaiskasvatuksessa? Tarkoitus on myös saada selville, millaisia haasteita ja osaamistarpeita varhaiskasvatuslain tavoitteet asettavat työntekijöiden osaamiselle, ja miten osaamisen johtamisella varmistetaan tavoitteiden toteutuminen.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus ja toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto kerättiin Seinäjoen varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Haastattelut toteutettiin kuudelle päiväkodinopettajalle ja kuudelle päiväkodin johtajalle. Haastattelun apuna käytettiin teemahaastattelulomaketta, jossa oli neljä teema-aluetta päiväkodinopettajille ja viisi teema-aluetta päiväkodin johtajille.
Tutkimuksen tulokset antavat vastauksia tutkimuskysymyksiin ja tuovat selkeästi esiin uusia osaamistarpeita. Varhaiskasvatuslain tavoitteista nousee esiin toimintaa muuttavia asioita, jotka haastavat osaamistarpeita. Niitä ovat lasten osallisuuden varmistaminen itseään koskevissa asioissa, lasten yhdenvertaiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen sekä lapsen yksilöllinen huomioiminen. Nämä asiat vaativat koko henkilöstöltä yhteistä näkemystä ja haastavat samalla myös yksilöitä pohtimaan omaa ammatillista osaamista ja toimijuutta. Päiväkodinopettajan ammattiroolin merkitys nousee esiin uudella tavalla. Osaamisen johtamisella varmistetaan uuden tiedon vieminen arjen käytäntöihin. Osaamisen varmistaminen edellyttää resursseja osaamisen johtamiselle varhaiskasvatuksessa. Kollegojen ja työyhteisön tuki on merkittävässä roolissa jokaisen työntekijän oppimisprosessissa. Varhaiskasvatuksessa tarvitaan työntekijöiden herkkyyttä kuulla ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä tarpeita sekä kykyä huomioida ne arjen toiminnoissa.
Tämä tutkielma käsittelee yksilön ammatillisen osaamisen valmiuksia ja ylläpitämistä sekä johtajan keinoja ja haasteita osaamisen johtamisessa. Näkökulmana tutkimuksessa on varhaiskasvatuslain tavoitteet. Tutkimukseni on tarkoitus selvittää, mitä osaaminen merkitsee työntekijälle, mikä motivoi työntekijää ylläpitämään osaamistaan, mitä osaamisen johtaminen on ja mitkä ovat sen haasteet varhaiskasvatuksessa? Tarkoitus on myös saada selville, millaisia haasteita ja osaamistarpeita varhaiskasvatuslain tavoitteet asettavat työntekijöiden osaamiselle, ja miten osaamisen johtamisella varmistetaan tavoitteiden toteutuminen.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus ja toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluaineisto kerättiin Seinäjoen varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Haastattelut toteutettiin kuudelle päiväkodinopettajalle ja kuudelle päiväkodin johtajalle. Haastattelun apuna käytettiin teemahaastattelulomaketta, jossa oli neljä teema-aluetta päiväkodinopettajille ja viisi teema-aluetta päiväkodin johtajille.
Tutkimuksen tulokset antavat vastauksia tutkimuskysymyksiin ja tuovat selkeästi esiin uusia osaamistarpeita. Varhaiskasvatuslain tavoitteista nousee esiin toimintaa muuttavia asioita, jotka haastavat osaamistarpeita. Niitä ovat lasten osallisuuden varmistaminen itseään koskevissa asioissa, lasten yhdenvertaiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen sekä lapsen yksilöllinen huomioiminen. Nämä asiat vaativat koko henkilöstöltä yhteistä näkemystä ja haastavat samalla myös yksilöitä pohtimaan omaa ammatillista osaamista ja toimijuutta. Päiväkodinopettajan ammattiroolin merkitys nousee esiin uudella tavalla. Osaamisen johtamisella varmistetaan uuden tiedon vieminen arjen käytäntöihin. Osaamisen varmistaminen edellyttää resursseja osaamisen johtamiselle varhaiskasvatuksessa. Kollegojen ja työyhteisön tuki on merkittävässä roolissa jokaisen työntekijän oppimisprosessissa. Varhaiskasvatuksessa tarvitaan työntekijöiden herkkyyttä kuulla ja tunnistaa lapsen yksilöllisiä tarpeita sekä kykyä huomioida ne arjen toiminnoissa.