Kunnossapidon palveluhankintojen analysointi ja kehittäminen
Reihe, Timo (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Neste Oil Oyj:n Porvoon jalostamon kunnossapidon palvelujen hankintatoimen nykytilaa sekä antaa ehdotuksia mahdollisiksi toiminnan kehityskohteiksi. Erityisesti keskityttiin selvittämään yrityksen sisäisten asiakkaiden mielipiteitä palvelujen ostotoiminnan toteuttamisesta uuden tietojärjestelmän avulla. Tutkimuksen teoriaosuudessa luotiin teoreettinen pohja empiiriselle osuudelle.
Teoriaosassa käsitellään ostotoimintaa, sen hallintaa ja merkitystä. Lisäksi palvelujen ostamisen erityispiirteet ja palvelujen luokitteleminen muodostavat oman kokonaisuutensa. Tietojärjestelmiä hankintatoimen kehittäjinä tarkastellaan omassa luvussaan.
Aineistoa palvelujen hankintatoimen nykytilan kartoitukseen hankittiin haastattelemalla palvelujen ostotoiminnan kanssa tekemisissä olevia henkilöitä ja osallistumalla käytännön hankintatoimintaan. Lisäksi tutkimuksessa kehitettiin asiakaskyselyprosessi, jonka avulla sisäisten asiakkaiden mielipiteet sekä tärkeäksi arvostamat tekijät pystyttiin määrittämään. Näin ollen palvelujen hankintatoimen nykytila saatiin arvioitua sekä sisäisen että ulkoisen tehokkuuden näkökulmasta.
Neste Oil Oyj:n Porvoon jalostamon kunnossapidon palvelujen hankinnoissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota sisäisen asiakaspalvelun kehittämiseen. Palveluhankintaprosessiin liittyvän tiedon jakamismahdollisuuksiin, ja vaivattomaan palvelutyön etenemisen seurantaan tulisi panostaa uudessa tietojärjestelmässä. Osapuolien tiiviimmällä yhteistyöllä palvelujen hankintatoimintaa saadaan tehostettua. Uuden tietojärjestelmän tulee tarjota riittävän monipuoliset mahdollisuudet toteuttaa palvelujen hankintaa, jotta kunnossapitotoiminnot saadaan yhtenäisemmiksi.
Teoriaosassa käsitellään ostotoimintaa, sen hallintaa ja merkitystä. Lisäksi palvelujen ostamisen erityispiirteet ja palvelujen luokitteleminen muodostavat oman kokonaisuutensa. Tietojärjestelmiä hankintatoimen kehittäjinä tarkastellaan omassa luvussaan.
Aineistoa palvelujen hankintatoimen nykytilan kartoitukseen hankittiin haastattelemalla palvelujen ostotoiminnan kanssa tekemisissä olevia henkilöitä ja osallistumalla käytännön hankintatoimintaan. Lisäksi tutkimuksessa kehitettiin asiakaskyselyprosessi, jonka avulla sisäisten asiakkaiden mielipiteet sekä tärkeäksi arvostamat tekijät pystyttiin määrittämään. Näin ollen palvelujen hankintatoimen nykytila saatiin arvioitua sekä sisäisen että ulkoisen tehokkuuden näkökulmasta.
Neste Oil Oyj:n Porvoon jalostamon kunnossapidon palvelujen hankinnoissa tulisi kiinnittää enemmän huomiota sisäisen asiakaspalvelun kehittämiseen. Palveluhankintaprosessiin liittyvän tiedon jakamismahdollisuuksiin, ja vaivattomaan palvelutyön etenemisen seurantaan tulisi panostaa uudessa tietojärjestelmässä. Osapuolien tiiviimmällä yhteistyöllä palvelujen hankintatoimintaa saadaan tehostettua. Uuden tietojärjestelmän tulee tarjota riittävän monipuoliset mahdollisuudet toteuttaa palvelujen hankintaa, jotta kunnossapitotoiminnot saadaan yhtenäisemmiksi.