Ylioppilaslehtien nykytila ja tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet verkossa Tarkastelussa Vaasan ylioppilaslehti
Rautio, Hanna (2013)
Rautio, Hanna
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ylioppilaslehtien toimintaa voitaisiin kehittää erityisesti verkossa. Asiaa tarkasteltiin Vaasan ylioppilaslehden näkökulmasta. Ylioppilaslehdet ovat muiden lehtien tapaan vaikeuksissa, kun printtilehtien suosio laskee ja ilmoitustulot vähenevät. Tutkimus rakentui mediakonseptin ensimmäisen tason työvaiheiden mukaan. Mediakonsepti on työkalu, joka on kehitetty mediayrityksissä tehtävien muutosten ja kehitysprojektien toteuttamiseen.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli: mikä on Vaasan ylioppilaslehden nykytilanne? Lehden tekijöiden näkökulmaan perehdyttiin teemahaastatteluilla. Lukijoiden mielipiteitä kysyttiin lukijakyselyllä. Selvisi, että lukijat haluavat lehden tekijöitä enemmän lehden käsittelevän Vaasan yliopistoa ja sen opiskelijoita koskevia aiheita. Toinen tutkimuskysymys oli: keitä Vaasan ylioppilaslehden lukijat ovat? Tähän kysymykseen haettiin vastausta niin ikään kyselyllä. Vastaajista suurin osa oli filosofisen tiedekunnan opiskelijoita. Lukijoiden taustatietojen pohjalta lehdelle luotiin mediakonseptin mukainen mallilukija, joka auttaa juttujen suunnittelussa tietylle lukijatyypille. Kolmas tutkimuskysymys oli: mitä verkkoylioppilaslehdeltä vaaditaan? Kyselyn vastausten perusteella verkkoon toivotaan uutisia ajankohtaisista, mutta opiskelijoille läheisistä aiheista. Lisäksi ylioppilaslehtien verkkolehtien vertailussa selvisi, että räväkät aiheet innostivat lukijoita eniten suosittelemaan juttuja Facebookissa, joka on edelleen käytetyin sosiaalisen median palvelu.
Tulosten pohjalta ylioppilaslehtien verkkolehtien kannattaa panostaa lukijoiden aktivoimiseen juttujen kommentoinnissa ja jakamisessa sosiaalisessa mediassa. Näin lehdet voivat saada enemmän näkyvyyttä ja lukijoita verkossa. Oman yliopiston opiskelijoille läheiset aiheet kiinnostavat verkossa, mutta myös räväkkyys ja rajojen rikkominen kiinnostavat nuoria lukijoita. Teknologinen kehitys ja erityisesti lisääntyvät lukulaitteet kannattaa huomioida jatkossa verkkosisältöjä suunniteltaessa.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli: mikä on Vaasan ylioppilaslehden nykytilanne? Lehden tekijöiden näkökulmaan perehdyttiin teemahaastatteluilla. Lukijoiden mielipiteitä kysyttiin lukijakyselyllä. Selvisi, että lukijat haluavat lehden tekijöitä enemmän lehden käsittelevän Vaasan yliopistoa ja sen opiskelijoita koskevia aiheita. Toinen tutkimuskysymys oli: keitä Vaasan ylioppilaslehden lukijat ovat? Tähän kysymykseen haettiin vastausta niin ikään kyselyllä. Vastaajista suurin osa oli filosofisen tiedekunnan opiskelijoita. Lukijoiden taustatietojen pohjalta lehdelle luotiin mediakonseptin mukainen mallilukija, joka auttaa juttujen suunnittelussa tietylle lukijatyypille. Kolmas tutkimuskysymys oli: mitä verkkoylioppilaslehdeltä vaaditaan? Kyselyn vastausten perusteella verkkoon toivotaan uutisia ajankohtaisista, mutta opiskelijoille läheisistä aiheista. Lisäksi ylioppilaslehtien verkkolehtien vertailussa selvisi, että räväkät aiheet innostivat lukijoita eniten suosittelemaan juttuja Facebookissa, joka on edelleen käytetyin sosiaalisen median palvelu.
Tulosten pohjalta ylioppilaslehtien verkkolehtien kannattaa panostaa lukijoiden aktivoimiseen juttujen kommentoinnissa ja jakamisessa sosiaalisessa mediassa. Näin lehdet voivat saada enemmän näkyvyyttä ja lukijoita verkossa. Oman yliopiston opiskelijoille läheiset aiheet kiinnostavat verkossa, mutta myös räväkkyys ja rajojen rikkominen kiinnostavat nuoria lukijoita. Teknologinen kehitys ja erityisesti lisääntyvät lukulaitteet kannattaa huomioida jatkossa verkkosisältöjä suunniteltaessa.