Sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun GRI-raportointi suomalaisissa yrityksissä
Ratsula, Lumikki (2017)
Ratsula, Lumikki
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten vastuullisuudesta puhutaan nykyään paljon ja odotukset sekä vaatimukset yritysvastuullisuutta kohtaa kasvavat koko ajan. Yritysten tulee yhä laajemmin raportoida erilaisista yhteiskunnallisista vaikutuksistaan eri sidosryhmille. Yritysvastuun merkitys yrityksissä tulee entisestään korostumaan, kun yritysvastuuraportointi tulee pakolliseksi suurille yrityksille vuonna 2017. Tähän asti vastuullisuusraportointi on pitkälti perustunut yritysten vapaaehtoisuuteen.
Tutkimuksessa oli tavoitteena pyrkiä kartoittamaan millä laajuudella suomalaiset pörssiyhtiöt ja valtionyhtiöt raportoivat yrityksen sosiaaliseen vastuuseen ja ympäristövastuuseen liittyvää informaatiota internetsivustoillaan. Tutkimukseen valittiin mukaan vain GRI G4 -raportointiohjeiston mukaan yritysvastuullisuudestaan raportoivia yrityksiä. Havaintoaineisto koostuu 40 suomalaisesta pörssiyhtiöstä ja 20 valtionyhtiöstä. Tutkimus käsittelee vuotta 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan yrityksen koko vaikuttaa positiivisesti yrityksen julkaisemaan sosiaaliseen informaatioon internetsivuillaan. Sen sijaan hypoteeseihin, jotka käsittelivät yrityksen toimialan, kannattavuuden ja omistusrakenteen yhteyttä yrityksen julkaisemaan sosiaaliseen informaatioon internetsivuillaan, ei saatu vahvistusta. Valtionyhtiöiden ei myöskään tässä tutkimuksessa todettu julkaisevan vähemmän informaatiota vastuullisuusasioistaan internetsivuillaan kuin muut yhtiöt. Tulokset ovat vain osittain yhdenmukaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tähän voidaan katsoa vaikuttavan tutkimusaineiston pieni koko.
Tutkimuksessa oli tavoitteena pyrkiä kartoittamaan millä laajuudella suomalaiset pörssiyhtiöt ja valtionyhtiöt raportoivat yrityksen sosiaaliseen vastuuseen ja ympäristövastuuseen liittyvää informaatiota internetsivustoillaan. Tutkimukseen valittiin mukaan vain GRI G4 -raportointiohjeiston mukaan yritysvastuullisuudestaan raportoivia yrityksiä. Havaintoaineisto koostuu 40 suomalaisesta pörssiyhtiöstä ja 20 valtionyhtiöstä. Tutkimus käsittelee vuotta 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan yrityksen koko vaikuttaa positiivisesti yrityksen julkaisemaan sosiaaliseen informaatioon internetsivuillaan. Sen sijaan hypoteeseihin, jotka käsittelivät yrityksen toimialan, kannattavuuden ja omistusrakenteen yhteyttä yrityksen julkaisemaan sosiaaliseen informaatioon internetsivuillaan, ei saatu vahvistusta. Valtionyhtiöiden ei myöskään tässä tutkimuksessa todettu julkaisevan vähemmän informaatiota vastuullisuusasioistaan internetsivuillaan kuin muut yhtiöt. Tulokset ovat vain osittain yhdenmukaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tähän voidaan katsoa vaikuttavan tutkimusaineiston pieni koko.