Tietokonepelien modaaminen amatöörituotantona. Analyysi modaamisen käsitteestä
Rantakoski, Arto (2017)
Rantakoski, Arto
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tietokonepelimodaamisen piirteitä ja soveltuvuutta amatöörituotannon alalajiksi. Tietokonepelien modaamisella tarkoitetaan tietokonepeliin tehtäviä muutoksia. Tutkimuksen tavoitteeseen pyrkimisessä käytettiin apuna kolmea erityiskysymystä; mitä on tietokonepelimodaaminen, mitä on amatöörituotanto ja miten amatöörituotanto soveltuu modaamisen yläkäsitteeksi. Koska tutkimuksen tavoiteet liittyvät käsitteiden sisältöön ja käsitteiden välisiin suhteisiin, käytettiin tutkimuksessa menetelmänä käsiteanalyysiä.
Tietokonepelimodaamisen käsitteistön tarkastelussa keskityttiin erityisesti modaamisen, modaajan ja modifikaation piirteisiin. Modaaja on henkilö, joka ilman päätoimista taloudellista vastinetta parantelee ja muuntelee kaupallisen toimijan julkaisemaa peliä, ilmaistaakseen itseään tai oppiakseen ja kehittääkseen taitojaan. Modaamisella taas tarkoitetaan itse muuntelua eli toimintaa jossa tietokonepeliä muunnellaan. Toiminnan tulosta eli tietokonepelin muunnelmaa kutsutaan modifikaatioksi. Modifikaation rajauksesta ei ole olemassa selkeää konsensusta. Tässä tutkimuksessa modifikaatiolla tarkoitetaan mitä tahansa pelin digitaaliseen sisältöön kohdistuvaa muutosta, joka vaikuttaa pelikokemukseen, mutta ei ole luotu pelin pelaamisen aikana.
Aiemmassa tutkimuksessa modaamista on tarkasteltu osana pelaaja- tai fanituotantoa ja määritelty näistä näkökulmista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, voidaanko modaaminen nähdä myös osana amatöörituotantoa. Tätä tukee amatöörituotannon ja modaamisen useat samankaltaiset piirteet. Samankaltaiset piirteet voitiin todentaa seuraavissa asioissa. Molemmat ovat tuottavaa toimintaa. Molemmat saattoivat saada työlle pientä taloudellista vastinetta, mutta kyse ei kuitenkaan ole taloudellisesta logiikasta, jossa palveluita tai tuotteita tuotetaan mahdollisimman hyvän vastineen saamiseksi. Molemmat pyrkivät toiminnassaan mahdollisimman ammattimaisiin tuotantotapoihin. Nämä havainnot asettavat modaamisen osaksi laajempaa amatöörituotannon kokonaisuutta, jossa kyvykkäät henkilöt työskentelevät ilmaistakseen itseään sekä muista moninaisista syistä.
Tietokonepelimodaamisen käsitteistön tarkastelussa keskityttiin erityisesti modaamisen, modaajan ja modifikaation piirteisiin. Modaaja on henkilö, joka ilman päätoimista taloudellista vastinetta parantelee ja muuntelee kaupallisen toimijan julkaisemaa peliä, ilmaistaakseen itseään tai oppiakseen ja kehittääkseen taitojaan. Modaamisella taas tarkoitetaan itse muuntelua eli toimintaa jossa tietokonepeliä muunnellaan. Toiminnan tulosta eli tietokonepelin muunnelmaa kutsutaan modifikaatioksi. Modifikaation rajauksesta ei ole olemassa selkeää konsensusta. Tässä tutkimuksessa modifikaatiolla tarkoitetaan mitä tahansa pelin digitaaliseen sisältöön kohdistuvaa muutosta, joka vaikuttaa pelikokemukseen, mutta ei ole luotu pelin pelaamisen aikana.
Aiemmassa tutkimuksessa modaamista on tarkasteltu osana pelaaja- tai fanituotantoa ja määritelty näistä näkökulmista. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, voidaanko modaaminen nähdä myös osana amatöörituotantoa. Tätä tukee amatöörituotannon ja modaamisen useat samankaltaiset piirteet. Samankaltaiset piirteet voitiin todentaa seuraavissa asioissa. Molemmat ovat tuottavaa toimintaa. Molemmat saattoivat saada työlle pientä taloudellista vastinetta, mutta kyse ei kuitenkaan ole taloudellisesta logiikasta, jossa palveluita tai tuotteita tuotetaan mahdollisimman hyvän vastineen saamiseksi. Molemmat pyrkivät toiminnassaan mahdollisimman ammattimaisiin tuotantotapoihin. Nämä havainnot asettavat modaamisen osaksi laajempaa amatöörituotannon kokonaisuutta, jossa kyvykkäät henkilöt työskentelevät ilmaistakseen itseään sekä muista moninaisista syistä.