Verkkoyhteisöt markkinointikanavana
Rankaviita, Heidi-Maria (2011)
Rankaviita, Heidi-Maria
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on käsitteenä uusi, vaikka siitä puhutaankin paljon. Sosiaaliseen mediaan kuuluu monia erilaisia palveluita ja sosiaalinen media on nimensä mukaan sosiaalista ja yhteisöllistä kanssakäymistä palvelunkäyttäjien kesken. Yksi sosiaaliseen mediaan kuuluva palvelu on verkkoyhteisöt. Verkkoyhteisöjen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan ja verkkoyhteisöjen kautta voidaan saavuttaa yhä enemmän ihmisiä. Tämä kiinnostaa yrityksiä uudenlaisena markkinointikanavana. Tutkielman teoriaosassa esitellään sosiaalista mediaa, verkkoyhteisöjä sekä markkinointia ja mainontaa näissä ympäristöissä.
Tutkimusosuudessa tavoitteena oli saada tietoa verkkoyhteisöissä mainostamisen tehokkuudesta sekä siitä, miten käyttäjät kokevat verkkoyhteisömainonnan. Tutkimuksen tavoite jaettiin viiteen tutkimuskysymykseen, joihin pyrittiin löytämään vastaukset tutkimustuloksista.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli, kannattaako verkkoyhteisöissä mainostaa. Tähän ei odotettu suoraa vastausta, vaan vastaus muodostettiin tutkimustulosten pohjalta. Toisella tutkimuskysymyksellä kartoitettiin miten verkkoyhteisöissä mainostamiseen suhtaudutaan. Kolmannen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli saada selville, miten luotettavina mainostajia pidetään. Neljännellä tutkimuskysymyksellä selvitettiin sitä, seurataanko mainoksia ja vaikuttavatko ne ostopäätöksiin. Viimeisellä tutkimuskysymyksellä haluttiin vastaus siihen, liitytäänkö yritysten tekemille profiilisivuille ja näytetäänkö kiinnostus jotain tuotetta tai palvelua kohtaan.
Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa verkkoyhteisöissä esiintyvästä mainonnasta. Verkkoyhteisöissä kannattaa mainostaa, kunhan ottaa huomioon kohderyhmänsä ja on aktiivisesti läsnä yhteisön toiminnassa. Mainonnassa tulee ottaa huomioon se, että käyttäjät ovat verkostossa enemmän viettämässä aikaa ystäviensä kanssa kuin katselemassa mainoksia. Markkinoijalla on haasteenaan oman markkinaviestinsä sisällyttäminen yhteisöön siten, ettei se ärsytä käyttäjiä vaan saisi aikaan halutun lopputuloksen. Verkkoyhteisöjen käyttäjät ovat kriittisiä mainontaa kohtaan, joten mainostajan on osattava kohdentaa sanomansa oikein. Verkkoyhteisöissä mainostamisessa tärkeintä on saada käyttäjät hyväksymään yritys osaksi verkkoyhteisöä.
Tutkimusosuudessa tavoitteena oli saada tietoa verkkoyhteisöissä mainostamisen tehokkuudesta sekä siitä, miten käyttäjät kokevat verkkoyhteisömainonnan. Tutkimuksen tavoite jaettiin viiteen tutkimuskysymykseen, joihin pyrittiin löytämään vastaukset tutkimustuloksista.
Ensimmäinen tutkimuskysymys oli, kannattaako verkkoyhteisöissä mainostaa. Tähän ei odotettu suoraa vastausta, vaan vastaus muodostettiin tutkimustulosten pohjalta. Toisella tutkimuskysymyksellä kartoitettiin miten verkkoyhteisöissä mainostamiseen suhtaudutaan. Kolmannen tutkimuskysymyksen tavoitteena oli saada selville, miten luotettavina mainostajia pidetään. Neljännellä tutkimuskysymyksellä selvitettiin sitä, seurataanko mainoksia ja vaikuttavatko ne ostopäätöksiin. Viimeisellä tutkimuskysymyksellä haluttiin vastaus siihen, liitytäänkö yritysten tekemille profiilisivuille ja näytetäänkö kiinnostus jotain tuotetta tai palvelua kohtaan.
Tutkimuksella saatiin arvokasta tietoa verkkoyhteisöissä esiintyvästä mainonnasta. Verkkoyhteisöissä kannattaa mainostaa, kunhan ottaa huomioon kohderyhmänsä ja on aktiivisesti läsnä yhteisön toiminnassa. Mainonnassa tulee ottaa huomioon se, että käyttäjät ovat verkostossa enemmän viettämässä aikaa ystäviensä kanssa kuin katselemassa mainoksia. Markkinoijalla on haasteenaan oman markkinaviestinsä sisällyttäminen yhteisöön siten, ettei se ärsytä käyttäjiä vaan saisi aikaan halutun lopputuloksen. Verkkoyhteisöjen käyttäjät ovat kriittisiä mainontaa kohtaan, joten mainostajan on osattava kohdentaa sanomansa oikein. Verkkoyhteisöissä mainostamisessa tärkeintä on saada käyttäjät hyväksymään yritys osaksi verkkoyhteisöä.