Maksutavan ja perheomistuksen vaikutus ostavan yrityksen osakkeen arvoon yritysostoissa
Pöyry, Ilkka (2015)
Pöyry, Ilkka
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityskauppatilanteissa markkinoille vapautuu uutta tietoa, jota sijoittajat pyrkivät hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka tätä informaatiota voidaan hyödyntää sekä kuinka markkinat reagoivat uuteen informaation yritysostojen tilanteessa. Aikaisemmassa kansainvälisessä tutkimuksessa yritysoston maksutavalla ja ostavan yrityksen perheomistuksella on havaittu olevan merkittävä yhteys osakkeen arvostukseen markkinoilla. Yritykset voivat käyttää yritysostotilanteessa maksutapana osakkeita, käteistä rahaa tai näiden kahden yhdistelmää.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty event study -menetelmää, jonka on todettu toimivan hyvin kaikentyyppisten markkinareaktioiden tutkimiseen. Event study -tutkimuksen epänormaalit tuotot on laskettu käyttämällä markkinamallia. Tapahtumaikkuna käsittää 21 kaupankäyntipäivää alkaen 10 kaupankäyntipäivää ennen yritysostoilmoitusta ja päättyen 10 päivää yritysostoilmoituksen jälkeen. Tutkielma on aikaisemmasta kansainvälisestä tutkimuksesta poiketen koostettu suomalaisten pörssilistattujen yritysten tekemistä yritysostoista vuosina . Tutkielman aineistossa on 84 yritysostoa, joista on edelleen tehty jaottelu ensin maksutavan ja sitten perheomistuksen mukaan. Jaottelun mukaan otokset tutkitaan erikseen ja niiden pohjalta tehdään tulkintoja maksutavan ja perheomistuksen vaikutuksista ostavan yrityksen osakkeen arvoon.
Tutkielman keskeisimmät havainnot tukevat aikaisempaa tutkimusta kolmella keskeisellä alueella. Ensinnäkin markkinat reagoivat yritysostoihin positiivisesti ilmoituspäivänä. Toiseksi
maksutavalla voidaan havaita olevan merkittävä vaikutus ostavan yrityksen osakkeen arvoon, niin ilmoituspäivänä kuin ilmoituspäivän jälkeen. Kolmanneksi perheomistuksella on merkittävä positiivinen vaikutus yritysostotilanteissa. Tutkielman havainnoilla voi olla merkittävää lisäarvoa suomalaisiin pörssiyrityksiin panostaville sijoittajille.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty event study -menetelmää, jonka on todettu toimivan hyvin kaikentyyppisten markkinareaktioiden tutkimiseen. Event study -tutkimuksen epänormaalit tuotot on laskettu käyttämällä markkinamallia. Tapahtumaikkuna käsittää 21 kaupankäyntipäivää alkaen 10 kaupankäyntipäivää ennen yritysostoilmoitusta ja päättyen 10 päivää yritysostoilmoituksen jälkeen. Tutkielma on aikaisemmasta kansainvälisestä tutkimuksesta poiketen koostettu suomalaisten pörssilistattujen yritysten tekemistä yritysostoista vuosina . Tutkielman aineistossa on 84 yritysostoa, joista on edelleen tehty jaottelu ensin maksutavan ja sitten perheomistuksen mukaan. Jaottelun mukaan otokset tutkitaan erikseen ja niiden pohjalta tehdään tulkintoja maksutavan ja perheomistuksen vaikutuksista ostavan yrityksen osakkeen arvoon.
Tutkielman keskeisimmät havainnot tukevat aikaisempaa tutkimusta kolmella keskeisellä alueella. Ensinnäkin markkinat reagoivat yritysostoihin positiivisesti ilmoituspäivänä. Toiseksi
maksutavalla voidaan havaita olevan merkittävä vaikutus ostavan yrityksen osakkeen arvoon, niin ilmoituspäivänä kuin ilmoituspäivän jälkeen. Kolmanneksi perheomistuksella on merkittävä positiivinen vaikutus yritysostotilanteissa. Tutkielman havainnoilla voi olla merkittävää lisäarvoa suomalaisiin pörssiyrityksiin panostaville sijoittajille.